ВТУ "Св.Св. Кирил и Методий"
Стопански факултет
Реферат на тема
Реклама в радиото
Рекламата е една от основните форми на комуникациите. Тя е съвкупност от предвидими послания, методи, форми и средства за информиране на потребителите за различни явления и процеси в производството и на пазара, свързани със задоволяване потребностите на купувачите.
В друг аспект рекламата е разпространяване на определен вид информация, с цел да се въздейства върху мнението, оценката и поведението на даден социален субект. Без информация няма за и към какво да се насочва вниманието на купувачите. Независимо от това обаче, информацията сама по себе си не е достатъчна да е реклама. Необходимо е да има елемент, който да убеждава и да призовава купувача към нещо.
По своята комуникационна същност, рекламата въздейства върху масови аудитории с цел да повлияе върху тяхното познаване, отношение и реагиране спрямо обекта на рекламата. Тя постига своето въздействие със силата на художествено внушение, използвайки художествени методи и средства.
Рекламата е много сложно средство на маркетинга и никога не може да бъде сигурно какъв ще бъде резултата от нея и със сигурност не всички потребители ще реагират по един и същи начин на рекламата. Тя обаче е мощно оръжие в ръцете на рекламодателите и влияе в голяма степен за нарастване на продажбите.
Един от основните канали за разпространяване на рекламни материали за масово въздействие е радиото.Рекламата по радиото има множество разновидности и обикновено се поднася на слушателите с интересен и запомнящ се текст,с подходяща музика или други звукови ефекти.Радиорекламните предавания могат да бъдат:рекламни обяви(съобщения),самостоятелни рекламни програми,спонсорирани или финансирани програми,репортажи,игри и други.Най-често прилагани са рекламните обяви и спонсорираните програми.
Рекламните обяви(съобщения) се предават с кратък информационен текст и с музикален съпровод.Текстът се чете от един или двама говорители и съдържа около 30-40 думи.С цел да се снижи стойността на радиорекламата някои фирми поръчват кратки съобщения без използването на диктори,като предлагат готови записи.Това е особено удобно при поръчването на радиореклами в чужди радио компании.Рекламното предаване трябва да бъде с безупречен превод на местния език и в отлично техническо състояние.
Спонсорирани програми се използват от по-крупни фирми,които заплащат избрана програма по радиото,която ще обезпечи най-голям брой слушатели.В началото и в края на предаването се съобщава фирмата,която е "подарила" на слушателите изнесената програма.
Самостоятелните рекламни програми се предават като обективна информация или в развлекателна остроумна форма.Те могат да се оформят като рекламни радиомонтажи,репортажи, беседи,диалози, радиосценки или рекламни конкурси с въпроси към слушателите и определяне на награди за най-точни отговори,анкети,специални радиоемисии за други страни и други.В текстовете могат да бъдат вмъкнати оригинални мисли,стихове и други при съответен музикален съпровод.
Осигуряването на високо равнище на рекламните радиопредавания и въвеждане на звуков(музикален) сигнал създават у радиослушателите условен рефлекс при звученето на този сигнал и ги настройват за слушане на рекламното предаване.
Радиорекламата се практикува предимно за стоките за широко потребление и за различни услуги (туризъм, транспорт,застраховки и други),предназначени главно за вътрешния пазар,в строго определено време,като самостоятелни програми с музика.
Тарифите за радиореклама са различни в отделните държави.Те зависят от степента на разпространение на радиоприемници в страната(за националните радиостанции) или в района(за районните станции),от часа на предаването,като най-високи са тарифите във вечерните часове - между 18ч. и 22ч.,от продължителността на предаването,от броя на еднаквите,повтаряни предавания,от характера на радиопредаването.Особено важно е предаванията да се повтарят на определени интервали от време,така че да обхващат повече слушатели и да напомнят за стоката или за услугата на тези,които вече са чули за нея.
За да се постигнат желаните резултати,рекламата по радиото трябва да отговаря на следните изисквания:
-да се знае точно кръгът от лицата,за които е предназначена;
-да се определи идеята на радиопредаването,да се състави заинтригуващ,кратък,ясен и лесно запомнящ се текст и подходящ музикален съпровод,звукови ефекти,хумор;
-да се подберат времето за реклама и сроковете за повторение
в зависимост от съдържанието и лицата,за които е предназначена;
-да се определи приблизителната стойност на рекламата по радиото(рекламна обява,диалог,репортаж,радиосценка и т.н.)
Най-голямo приложение радиорекламата има в САЩ, Япония,Италия и в някои западноевропейски държави.Важна роля играе радиорекламата и в развиващите се страни,където поради големия процент неграмотни тя е лесно достъпна.Този факт е от съществено значение и за българските външнотърговски фирми,тъй като през последните години радиото намери бързо разпространение в повечето развиващи се страни.
Радиорекламата среща сериозна конкуренция от страна на телевизионната реклама.Въпреки това радиорекламата е едно от предпочитаните средства поради редица важни предимства,които притежава:
-възможности за многократно излъчване на рекламното послание.Радиото е най-добрата медия за рекламодатели,на които е необходима повторяемост на рекламите при сравнително ниски разходи.Многократното излъчване в продължение на дни и седмици дава възможност посланието да достигне до определена аудитория;
-високо потенциално покриване на аудиторията,тъй като преобладаващото мнозинство хора слушат радио и повечето от домакинствата разполагат с няколко приемника(в къщи,в колата,на вилата).Нещо повече,радиото може да се слуша в работните помещения,на обществени места,на екскурзия и т.н.,при това през всички сезони на годината.Радиорекламата е удобна за възприемане,тъй като не се отделя специално време,а се слуша успоредно с другата работа;
-кратка подготовка и ниски разходи.Радиото не изисква дълги срокове за подготовка на рекламното съобщение,което дава възможност за своевременно реагиране на нови събития,промени в условията на продажба и пазарните промени.Поради ниските разходи радиорекламата може да се ползва от рекламодатели с различни възможности.Единичните разходи (на хиляда слушатели) са най-ниски от всички медии,което позволява да се използва и като допълнително средство към другите канали.Например музикалният фон от телевизионен клип може да бъде излъчен самостоятелно по радиото,заедно със специално подготвено съобщение;
-добра селективност - привличане интереса на точно определена аудитория чрез правилно изградени програми за радиореклама.Рекламодателите могат да достигнат до рекламната цел,като комбинират аудиториите на една или на няколко радиостанции с минимум загуба.Повечето станции,съобразявайки се с промените в аудиторията през различните часове на денонощието,подбират и рекламите,които излъчват.Например за домакини и пенсионери - сутрин и следобед,за учащи и младежи - вечер, и т.н.;
-голяма гъвкавост - чрез точно определяне на целите по демографски характеристики радиото позволява гъвкавост при покриване на пазара.Рекламодателите могат да променят интензивността на рекламата,както и да променят самите реклами с нови звукови ефекти,музика,приятен глас.Съобщението може да бъде изпратено в различни варианти.
Радиорекламата има и някои недостатъци,между които по-важните са:
-не предлага визуална представа за рекламния обект;
-има сравнително ниско покритие,тъй като общата аудитория е разпръсната между големия брой радиостанции на един пазар;
-често възникват проблеми при създаването на рекламното послание.То трябва да бъде изработено много внимателно,така че да привлече вниманието на слушателя,да не предизвиква досада и скука,да не поражда недоверие и объркване.Монолозите и разговорите да звучат естествено,ясно да се казва името на фирмата и стоката,при необходимост да се повтори.Не се препоръчва да се използват дълги текстове;
-радиорекламата има къс живот и мимолетност на рекламния контакт,при което трябва да постигне целите си за около 30-60 секунди.Освен това самите реклами се конкурират за слушателски интерес.Феноменът рекламно претоварване може да компрометира ефикасността на отделната реклама.
Радиото е подходящ канал за постигане на рекламни цели най-вече в следните основни направления:информиране за наличието на дадена стока в търговската мрежа или в отделен магазин;съобщение за провеждането на маркетингова акция(намаление на цените,разпродажби,лотарии и други);внушаване на лесно запомнящ се музикален мотив,който да се асоциира с дадена фирма,вид продукт или услуга и да се възпроизвежда спонтанно при виждане на стоката в търговски обект или други.Радиото не е подходящо за реклами, съдържащи сложна,комплексна и подробна информация.Посланието „изтича”
бързо и потребителят няма възможност за разучаване и по-дълбоко вникване в същността на информацията.
В България работата на Българското национално радио се осъществява според статута,утвърден от Великото народно събрание.Рекламите,които се излъчват,не трябва да бъдат в разрез с държавната политика и да противоречат на морала.Тя се осъществява чрез рекламни съобщения или спотове и чрез спонсорирани предавания,репортажи,игри.
През 1993г. бе създадена рекламно-издателска къща, организираща излъчванията на радиореклами по програмите на Българското национално радио.Връзката с рекламодателите се осъществява пряко,чрез рекламни агенции и чрез рекламни агенти(физически или юридически лица).Наред с националните радиостанции рекламата се разпространява и от частни радиостанции,които показват гъвкавост и оперативност при различни рекламни инициативи.
В условията на пазарна икономика радиото е един от предпочитаните и ефикасни канали за разпространяване на рекламата на вътрешния,а при възможност и на външните пазари.
Библиография:
1.Робер Людюк – Мениджмънт на рекламата
2.Рекламна политика – Център за дистанционно обучение НБУ
3.Медиа свят
4.www.abbro-bg.org
Прочетено: 649 пъти
Здравейте! Вероятно използвате блокиращ рекламите софтуер. В това няма нищо нередно, много хора го правят. |
Но за да помогнете този сайт да съществува и за да имате достъп до цялото съдържание, моля, изключете блокирането на рекламите. |
Ако не знаете как, кликнете тук |
Реклама в радиото
-
- Глобална котка-идиотка
- Мнения: 29946
- Регистриран: пет ное 30, 2007 12:06
- Репутация: 58101
- пол: Жена
Реклама в радиото
Не ми казвай какво да правя... За да не ти кажа къде да идеш...!
Опознават ме само тези, на които позволя... за останалите съм просто това, което виждат!
Опознават ме само тези, на които позволя... за останалите съм просто това, което виждат!
-
- Подобни теми
- Отговори
- Преглеждания
- Последно мнение
-
-
Забрана на пари от Instagram в Русия: Жената на автора на законопроекта печели от реклама там
от Mozo » пет юли 26, 2024 15:06 » в Любопитни новиниЗабрана за реклама на платформи, които са обявени за нежелани в Руската федерация – такъв законопроект мина на първо четене в руския парламент... - 0 Отговори
- 96 Преглеждания
-
Последно мнение от Mozo
пет юли 26, 2024 15:06
-
-
-
Северна Корея пусна туристическа реклама с рускини по бикини - забранени дрехи в страната (ВИДЕО)
от Mozo » пон окт 07, 2024 11:37 » в Любопитни новиниСевернокорейската държавна туристическа компания Korea International Travel Company пусна преди дни реклама за насърчаване на туризма в страната,... - 0 Отговори
- 69 Преглеждания
-
Последно мнение от Mozo
пон окт 07, 2024 11:37
-