2. СЪЩНОСТ НА ВЪЗПИТАНИЕТО ЧРЕЗ ИЗКУСТВО
Движението за използване на изкуството в процеса на възпитанието и обучението е част от общото движение за тяхното реформиране в началото на ХХ век. Ето защо за него се отнасят всички общи характеристики на педагогическото реформаторство. Най-съществената от тях е поставянето на детето в центъра на процеса, тясно свързана с движението за свободно възпитание.
Втората съществена характеристика се отнася до личностно-ориентираната педагогика на всички реформатори в сферата на естетическото възпитание. Някои автори дори отъждествяват „дидактическото художество" с личностната педагогика.
На трето място трябва да се изтъкне ориентацията към продуктивно (творческо) обучение и възпитание, основно средство за което може да се търси в изкуството и художествено-творческите дейности.
С не по-малка степен на важност са демократичните устои и принципи на организация на целия училищен живот и дейност на хуманистичната ориентация на цялата учебно-възпитателна работа. Изкуството и творческите дейности отново са едно от основните средства за това.
Какви обобщения могат да се направят в резултат на анализа на учебно-възпитателната дейност в различните типове училища от гледна точка на мястото на изкуството в нея?
На първо място, въпреки различията в теоретическите позиции на отделните автори на опитни системи, всички те са насочени към разкрепостяване личността на детето и към освобождаване на неговата интелектуална, емоционална и волева енергия - ориентирани към развитието на детската личност, и се основават върху пълното доверие във възможностите й.
За разлика от традиционните системи, където изкуството и художествената дейност не са съпътстващ елемент на възпитанието и обучението, а имат преди всичко спомагателен характер или са използвани с дидактическа цел. При възпитанието чрез изкуство те се превръщат в основно средство, а някои дори смятат, че трябва да са принцип на цялостното обучение поради своите интегриращи възможности. То заема основно място и във всички извънкласни форми на работа, в които се предоставя възможност за пълна свобода при избора на вида и формата на художествено-творческите занимания, съобразно с индивидуалните възможности, интересите и способностите на всеки ученик
На второ място, на изкуството и на заниманията с него се гледа като на средство за разкриване на интелектуалните сили, за нравствено формиране и социализация. Художествената и умствената дейност се разглеждат като вид труд, а трудовата се насища с художествено съдържание и с елементи на творчество. На изкуството се разчита и при изграждане на нравствените и гражданските добродетели, и при цялостното оформяне на детската личност, дори при нейното превъзпитание. Следователно на изкуството се гледа като на много важно средство за цялостно развитие на личността. Това с свързано с възпитателната насоченост и необходимостта от подготовката на интелигентни, високо културни, свободни, разкрепостени, продуктивно мислещи и инициативни личности.
Основните методи за възпитание чрез изкуството, които се прилагат в опитните училища, са разказът - специален. дидактико-художествен разказ, който отговаря на определени изисквания, беседата, екскурзиите, наблюденията, свободните съчинения, рисунките, музицирането, театрализираните дейности, писането на стихове, разказите, драмите, сценариите и др.
Целият материал:
Здравейте! Вероятно използвате блокиращ рекламите софтуер. В това няма нищо нередно, много хора го правят. |
Но за да помогнете този сайт да съществува и за да имате достъп до цялото съдържание, моля, изключете блокирането на рекламите. |
Ако не знаете как, кликнете тук |
Същност на възпитанието чрез изкуство
- Mozo
- Skynet Cyber Unit
- Мнения: 284158
- Регистриран: пет юни 01, 2007 14:18
- Репутация: 335233
- Местоположение: Somewhere In Time
Същност на възпитанието чрез изкуство
- Прикачени файлове
-
- Същност на възпитанието чрез изкуство.rar
- (6.76 KиБ) Свален 6 пъти
-
- Подобни теми
- Отговори
- Преглеждания
- Последно мнение
-
-
Проект за тест по изкуство и възпитание
ВТУ”Св. св. Кирил и Методий”
Педагогически факултет
РАЗРАБОТКА: ПРОЕКТ ЗА ТЕСТ
по учебна дисциплина : Изкуство и възпитание
Тест:
НЯКОИ... - 0 Отговори
- 44 Преглеждания
-
Последно мнение от Mozo
нед май 28, 2023 23:32
-
-
-
С 2,4 млн. лв. българското изкуство по-лесно ще стига до цяла Европа
от Mozo » пон апр 15, 2024 16:47 » в Любопитни новиниПроцедурата е отворена от Националния фонд Култура , а финансирането е по плана за възстановяване и устойчивост
С 2,4 млн. лв. българското изкуство... - 0 Отговори
- 14 Преглеждания
-
Последно мнение от Mozo
пон апр 15, 2024 16:47
-
-
-
Модернизираме жп транспорта чрез концесия
от Mozo » ср апр 10, 2024 10:55 » в Любопитни новиниДепутатите приеха на първо четене Закона за железопътния транспорт, внесен от Министерски съвет. Целта е да се транспонират европейски правила.
В... - 0 Отговори
- 35 Преглеждания
-
Последно мнение от Mozo
ср апр 10, 2024 10:55
-
-
-
Алабама е щатът с първата смъртна присъда чрез отравяне
от Mozo » чет яну 25, 2024 12:38 » в Любопитни новиниВърховният съд на САЩ отхвърли Алабама да бъде спряна да извърши първата екзекуция с азотна хипоксия. Смъртното наказание е отредено на осъдения... - 0 Отговори
- 16 Преглеждания
-
Последно мнение от Mozo
чет яну 25, 2024 12:38
-
-
-
Съблякоха чрез изкуствен интелект младо момиче от Русе
от Mozo » пет яну 12, 2024 13:02 » в Любопитни новиниПопулярно лице стана жертва на злонамерена атака в социалните мрежи. 27-годишната Камелия Ангелова, която е Мис „Топ лице на Русе за 2021 година,... - 0 Отговори
- 19 Преглеждания
-
Последно мнение от Mozo
пет яну 12, 2024 13:02
-