Съдържание
Увод………………………………………………………………………………..….3I. СЪЩНОСТ И ХАРАКТЕРИСТИКА НА ОБЩЕСТВЕНИТЕ ПОРЪЧКИ
1. Що е то обществена поръчка?.......................................................4
2. Кой може да възлага обществени поръчки?.................................4
3. Обекти на обществените поръчки……….……………………………..4
3.1. Обществени поръчки за строителство………………..……………….5
3.2. Обществени поръчки за доставки……..…………………..…………..5
3.3. Обществени поръчки за предоставяне на услуги……………...……5
II. ПРИНЦИПИ И УСЛОВИЯ ЗА ВЪЗЛАГАНЕ НА ОБЩЕСТВЕНИТЕ ПОРЪЧКИ……………………………….………………….6
III. НАЧИНИ ЗА ВЪЗЛАГАНЕ НА ОБЩЕСТВЕНИ ПОРЪЧКИ И ТЯХНАТА РЕГЛАМЕНТАЦИЯ СПОРЕД ЗАКОНОДАТЕЛСТВОТО НА БЪЛГАРИЯ………………………….………………………………………………9
1. Открита процедура…………….…………………………………………..9
2. Ограничена процедура………………………...………………………….9
3. Процедура на договаряне…………………………………………………9
IV. МАЛКИ ОБЩЕСТВЕНИ ПОРЪЧКИ
1. Кои с малките обществени поръчки?..........................................12
2. Процедури при възлагане на малки обществени поръчки……...12
2. 1. Открит конкурс …………………………………………………….…….13
2. 2. Публичен търг…………………………………………………………….13
2. 3. Договаряне с покана …………………………………………………….14
2. 4. Борсова сделка ………………………….………………………………..14
2. 5. Открит конкурс…………………………...………………………………15
3. Общи правила за възлагане на малки обществени поръчки…...16
4. Оферти……………………………………………………………………….16
5. Разглеждане, оценка и класиране на офертите…………..………..17
6. Договор за малка обществена поръчка………...……………………18
IV. АГЕНЦИЯ ПО ОБЩЕСТВЕНИ ПОРЪЧКИ………………………….20
Заключение……………………...…………………………………………………21
Използвана литература…………………………………………………………22
Увод
Обществената поръчка или наричана още публичен търг е административна процедура по избор на изпълнител за доставяне на дадена стока, извършване на определена услуга или извършване на строителни работи, на организации в публичния сектор. Обществената поръчка е договорено отношение между две страни (възложител и изпълнител), при които кандидат изпълнители се конкурират със своите оферти за спечелване на обявената обществена поръчка, а възложителят избира за изпълнител подателя на най-добрата оферта. Дейността по възлагане на обществени поръчки е част от изпълнително-разпоредителната дейност на държавата, част от държавното управление. Условията и реда за възлагане на обществени поръчки са регламентирани в „Закон за обществените поръчки“ (ЗОП).
Съгласно ЗОП „Обществена поръчка е придобиването от един или няколко възложители посредством договор за обществена поръчка на строителство, доставки или услуги от избрани от тях изпълнители,предназначени за обществени цели или за нуждите на публични възложители, а при секторни възложители - за изпълнение на секторни дейности.“
I. Същност и характеристика на
обществените поръчки
1. Що е то обществена поръчка?
Обществените поръчки в българското законодателство са познати още от края на ХIХ век. Обществените поръчки се основават на договорните отношения между принципала (възложителя) и агента (изпълнителя), при които изпълнителите се конкурират със своите предложения (оферти), а възложителят прави избор, позволяващ му да определи най-добрата оферта. Същността на обществените поръчки се свежда до подписване на двустранно споразумение (договор) между възложителя и изпълнителя, в което възложителят определя обектите и вида на поръчките, а изпълнителят поема отговорността за тяхната реализация. Обществените поръчки намират широко приложение при изграждането и функционирането на ПЧП. Това се обуславя от възможностите публичния партньор (с малки изключения) да има правомощия на възложител. Освен това Закона за обществените поръчки намира приложение при определяне на подизпълнителя, както и в дейността на публично-частните дружества.
Осъществяването на обществените поръчки се извършва, чрез ясни процедури, който целят повишаване на ефективността при използването на бюджетните средства. Системата на обществените поръчки е правната форма, посредством която държавата изпълнява една от основните си функции, а именно - обезпечаване и удовлетворяване на обществените интереси.
Обществената поръчка (наричана също и публичен търг) е административна процедура за възлагане на поръчка за доставки, извършване на услуги или строителни работи, които се осъществяват в рамките на публичния сектор. В хода на тази процедура различните участници се конкурират помежду си със своите оферти, а възложителят (най-често някой държавен орган или общината) избира най-добрата оферта и възлага изпълнението на поръчката на този, който я е предложил. Например: община X се нуждае от фирма, която да събира и извозва битовите отпадъци на територията й. За целта стартира процедура по възлагане на обществена поръчка с предмет “събиране и извозване на битови отпадъци в община X”. Явяват се три фирми, които представят своите оферти за начина, по който биха извършвали услугата. След края на процедурата е избрана фирма А и след сключване на договор за обществена поръчка фирмата започва изпълнението й – събира и извозва отпадъците в общината.
2. Кой може да възлага обществени поръчки?
Възложители могат да бъдат:
• органите на държавна власт, Президентът на Република България, омбудсманът на Република България, Българската народна банка, главният прокурор и административните ръководители на прокуратурите в страната, както и други държавни институции, създадени с нормативен акт;
• дипломатическите и консулските представителства на Република България в чужбина, както и постоянните представителства на Република България към международните организации;
• публичноправни организации (например НОИ, НЗОК, лечебни заведения, театри, висши учебни заведения и др.);
• обединенията от лицата по т. 1 или 3;
• публичните предприятия и техни обединения, когато извършват една или няколко от определени дейности:
• дейности, свързани с природен газ, топлинна или електрическа енергия;
• дейности, свързани с питейна вода;дейности, свързани с транспортни услуги;
• дейности, свързани с предоставяне на универсални пощенски услуги;
• дейности, свързани с експлоатация на даден географски район (например добив на нефт, природен газ, въглища и др.).
• търговците или други лица, които не са публични предприятия, когато въз основа на специални или изключителни права извършват една или няколко от гореспоменатите дейности.
3. Обекти на обществените поръчки
В чл.3, ал 1 на ЗОП за регламентирани три вида обекти на обществени поръчки:
2.1. Обществени поръчки за строителство
В обществените поръчки за строителство могат да бъдат заложени различни дейности, като цялостно изграждане на нови сгради или преустройство и реконструкция на вече изградени амортизирани сгради. Допустими са също така и дейности по доставка и монтаж на машини и съоръжения. Изграждане и реконструкция може да се извършва не само на сгради, но и пътища и други инфраструктурни съоръжения. Изпълнителя дава гаранция за качеството и продължителността на живот на извършените от него строително-монтажни работи.
2.2. Обществени поръчки за доставки.
При тях изпълнителя се задължава да достави в срок стоки с предварително определени от възложителя параметри, от различно естество включително доставка на: офис техника, дрехи, мебели, автомобили, наем или лизинг на машини, съоръжения и комплексно оборудване.
2.3. Обществени поръчки за предоставяне на услуги.
Обществените поръчки за предоставяне на услуги обхващат най-голям процент от всички обществени поръчки. В тях са включени дейности по предоставянето на финансови услуги, предоставянето на управленска и консултантска дейност, транспорт и други.
II. Принципи и условия за възлагане на обществените поръчки
Процесът на възлагане на обществени поръчки е свързан с изразходване на публични средства за задоволяване на икономическите нужди на възложителите. Според Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР), средно в световен мащаб за закупуване на стоки и услуги в публичния сектор се разходват между 15-20% от БВП на една страна. Чрез своята политиката в сферата на обществените поръчки публичният сектор може да въздейства на структурата на пазара, да окаже влияние на конкурентния процес между участниците на пазара, както и значително и да повлияе стопанското поведение на участниците в съответните публични търгове. Възлагането на обществените поръчки почива на икономическия принцип на търсенето и предлагането, който предопределя двустранния характер на отношенията между възложителите на обществени поръчки и участниците на съответния пазар. По правило, възложителите разчитат на конкурентното състезание в обществените поръчки за постигане на най-ефективно разходване на своите бюджети. Те имат интерес от закупуване на продукти на ниски цени и високо качество, тъй като ресурсите им винаги са ограничени в сравнение с потребностите, които следва да бъдат задоволени. В условията на пазарна икономика ефективният конкурентен процес е този, който може да се доведе до по-ниски цени или по-високо качество, или повече иновации при предлагането на стоки или услуги в процедури за възлагане на обществени поръчки. Законът за обществените поръчки очертава основните принципи, правила и процедури за възлагане на обществените поръчки, както и контрола по разходване на обществени средства и предоставянето на актуална информация за възлаганите обществени поръчки.
Целият материал:
Здравейте! Вероятно използвате блокиращ рекламите софтуер. В това няма нищо нередно, много хора го правят. |
Но за да помогнете този сайт да съществува и за да имате достъп до цялото съдържание, моля, изключете блокирането на рекламите. |
Ако не знаете как, кликнете тук |
Същност и характеристика на обществените поръчки
- Mozo
- Skynet Cyber Unit
- Мнения: 296698
- Регистриран: пет юни 01, 2007 14:18
- Репутация: 368022
- Местоположение: Somewhere In Time
Същност и характеристика на обществените поръчки
- Прикачени файлове
-
Същност и характеристика на обществените поръчки.rar
- (26.77 KиБ) Свален 47 пъти

-
- Подобни теми
- Отговори
- Преглеждания
- Последно мнение
-
-
Сбогом GT-R: Nissan спря да приема поръчки за R35
Nissan GT-R R35, икона на съвременната ера на спортните автомобили, достигна своята последна глава, отбелязвайки края на почти две десетилетия... - 1 Отговори
- 54 Преглеждания
-
Последно мнение от Mozo
нед мар 02, 2025 13:23
-
-
-
Бизнесът очаква тежка зима, няма поръчки
от Mozo » пет ное 01, 2024 13:11 » в Любопитни новиниГолемите икономики на Западна Европа прескочиха вероятността от рецесия
Бизнес климатът у нас се влошава доста рязко през октомври и очакванията на... - 0 Отговори
- 56 Преглеждания
-
Последно мнение от Mozo
пет ное 01, 2024 13:11
-
-
-
Кметовете на "Младост" и "Люлин" напускат Промяната заради натиск да манипулират поръчки (Обновява се)
от Mozo » пон юни 23, 2025 12:23 » в Любопитни новиниЗа мен корупцията няма място в администрацията, категоричен бе Васил Терзиев
Поискали от кмета на Младост да подпише готов протокол с избран... - 0 Отговори
- 4 Преглеждания
-
Последно мнение от Mozo
пон юни 23, 2025 12:23
-