Здравейте! Вероятно използвате блокиращ рекламите софтуер. В това няма нищо нередно, много хора го правят.

     Но за да помогнете този сайт да съществува и за да имате достъп до цялото съдържание, моля, изключете блокирането на рекламите.

  Ако не знаете как, кликнете тук

Какво е коучинг?

Безплатни анализи, реферати, есета, доклади и всякакви теми, за които няма собствен раздел.
Нова тема Отговори
Потребителски аватар
Mozo
Skynet Cyber Unit
Skynet Cyber Unit
Мнения: 295296
Регистриран: пет юни 01, 2007 14:18
Репутация: 365053
Местоположение: Somewhere In Time

Какво е коучинг?

Мнение от Mozo »

Какво е коучингът и какви са неговите ползи и ефекти на индивидуално и организационно ниво?
Съдържание:

1. Увод – какво е коучинг? ……………………………………………………3
2. Какво представлява коучингът като процес? ……………………………..4
3. Какви са целите на коучинга………………………………………………..6
4. Какви са ефектите от коучинга……………………………………………..7
5. Какви са ползите на индивидуално ниво, т.е. за отделната личност……..9
6. Какви са ползите на организационно ниво, т.е. за организацията като цяло……………………………………………………………………………...6
7. Видове коучинг……………………………………………………………..10
8. Коучът – характеристики и квалификация……………………………….12
9.Статистически данни за използването на коучинг метода в организациите на световно и на национално ниво ………………………………………….12
10. Заключение ………………………………………………………………..13
11. Използвана литература…………………………………………………...15

1. Увод – какво е коучинг?
Коучинг се разбира като консултиране на един или няколко човека по професионални или частни проблеми, Той е ориентиран към вземане на решение и процеса е относително независим от съдържанието. Коучинга е разкриване на потенциала на човека с цел максимално повишаване на неговата ефективност. Коучинга не учи, а помага да се научим. Коучинга е съвременен метод на консултиране, както и много конфиденциален разговор между една личност или няколко. Той е ясно осъзнаване на целите и резултативен способ за техните достижения1.
В атмосфера на доверие и конфиденциалност клиента има възможност да опише проблемната ситуация, да състави план на своите цели и да избере идеите и пътя за решаване на проблемите си. Клиентът може да тренира (моделира) предстоящите ситуации на комуникация, да преразглежда алтернативите, да се учи на ново поведение, или да размишлява над ситуации, да ги анализира и да ги използва в бъдеще.
За основоположник на метода коучинг се счита харвардския преподавател и експерт по тенис Тимоти Голви. Тимоти разработил ефективна методика за обучение на игра по тенис, а след това я пренесъл и в бизнес-сферата. В основата на метода е заложено: практически всички хора притежават повече вътрешни способности, отколкото те самите показват с своя живот и кариера2.
В бизнес – мениджмънта термина коучинг е бил въведен в началото на 90-те години от английския бизнесмен и консултант Джон Уитмором. По късно, в Америка започва да се развива коучинга през 1997 г, като се създава нетърговската организация Международна Федерация за коучинг. На Световната Конференция тази федерация през 2002 г обявява коучинга за професия.
2. Какво представлява коучингът като процес?
Процесът коучинг има определена рамка за времетраене и конкретна цел. Неговата ефикасност се предопределя от факта, че е ориентиран към вземане на решения и произтичащи от тях действия, така че резултатите могат да бъдат непосредствено видими.
Коучингът е процес на индивидуално придружаване, насочено към постигане на определена цел. Тя може да бъде свързана с развитието на цялостния потенциал на една личност за постигането на трайни успехи и постижения, преодоляване на конкретен проблем, усъвършенстване на съществуващите и усвояване на нови умения. Коучът придружава Коучирания, изхождайки от силните му страни, качества и успехи. Коучингът е поведение, нагласа и излъчване, което е притегателно за хората и предизвиква у тях желание да общуват с Коуча3.
Класическия процес на коучинга обичайно се състои от 12 срещи и е разделен на 3 части. В първата част, посредством използваните методи на коучинга и задаването на определени въпроси, коуча определя къде точно се намира клиента4. Определят се ресурсите на клиента, неговите основни вътрешни потребности, модела на поведение и т.н. Това е много важна част от процеса и продължава около 2-3 срещи. Втората част на процеса отговаря на въпроса – какво иска да достигне клиента? Тогава, когато коуча узнае, идва време за задаването на въпроса – какво трябва да се направи? Анализът на този въпрос е много важен за клиента. На този етап клиента може да определи своите лични цели, които максимално подхождат на неговото лично потрфолиото. Тогава клиента може да бъде уверен, че целите, които си поставя са лични, а не други.
В последната трета част на коучинг процеса се разработва план за постигане на поставените цели. Голямата цел се разбива на по-малки цели и се разработва стратегия за осъществяването им. Коучинга засяга и обхваща 4 области от живота: Лична (семейна, кариера), учебна, социално/колективна и хоби. Теоретическо, за да можем да постигнем резултати във всички области на живота, следва да се работи едновременно, но на практика по правилно е да се съсредоточим върху една област – само така ще се постигнат желаните резултати.
Или процеса на подготовка има 4 стъпки, които сме показали на фиг.15:

Фиг.1 Стъпки на процеса коучинг

Много често клиента идва с ясно определени цели, и по време на първоначалния разговор коуча може да се “загуби”, но това е това, което той наистина трябва да направи. Тази схема помага на коуча да организира работата си:
I.Вдъхновение – Какво искам аз?
II.Въплъщение – Как мога да се сдобия с това? В какъв срок?
III. Значимост – Защо е толкова важно за мен? Как мога да се науча? Какви перспективи ми носи това?
IV. Удовлетвореност – Как да разбера, как да постигна желаното? Как да го измеря?

3. Какви са целите на коучинга
Целта на коучинг процеса е триизмерна: да оцени положително и да поощри коучирания, за да му вдъхне увереност, да разшири пространството на неговите възможности, за да може той да генерира истински избор, да създаде поле за развитие в контекста на сентенцията „Обучението означава да запалиш пламък, а не да напълниш съд!“
Задължителна предпоставка за успеха на този процес е мотивацията на коучирания да се развива, готовността му да постави под въпрос своето поведение и да има едно или няколко експлицитни и конкретни желания: разрешаване на конкретен проблем, управление на промяна, управление на стреса, управление на времето, взимане на решение в ситуация “на кръстопът”, придобиване или усъвършенстване на умения, постигане на по-висока ефективност или организираност.
Целта на коучинга се явява самопомощ. Клиента се избавя от собствените си проблеми, намира път към своите скрити резерви, разкрива привлекателни за себе си и близки алтернативни възможности и се научава да действа. Целта на коучинга е да се формулира конкретен, позитивен образ. В процеса на проясняване и конкретизации на целите може да се трансформират, под първоначалната цел могат да се скриват и другите, по-дълбоки – както в матрьошката.

Целият материал:
Прикачени файлове
Какво е коучинг.rar
(31.93 KиБ) Свален 71 пъти
Прочетено: 618 пъти
Изображение
Нова тема Отговори

  • Подобни теми
    Отговори
    Преглеждания
    Последно мнение

Върни се в “Други”