СПЕЦИАЛИЗИРАНО ВИСШЕ УЧИЛИЩЕ ПО БИБЛИОТЕКОЗНАНИЕ И ИНФОРМАЦИОННИ ТЕХНОЛОГИИ
КАТЕДРА “ИНФОРМАЦИОННИ ТЕХНОЛОГИИ”
МАГИСТЪРСКА ПРОГРАМА “БИЗНЕС И АДМИНИСТРАТИВНИ ИНФОРМАЦИОННИ ТЕХНОЛОГИИ И КОМУНИКАЦИИ”
МАГИСТЪРСКА ТЕЗА
на тема:
КОМУНИКАЦИЯТА МЕСТНА ВЛАСТ – ГРАЖДАНИ
София
2010
РЕЗЮМЕ
Аспарухова, Ю. Комуникацията местна власт-граждани. Научен ръководител проф.д-р Св. Габровска. София, 2010. Катедра «Информационни технологии». Магистърска програма “Бизнес и административни информационни технологии и комуникации”. СВУБИТ. 90 с., Брой източници 11. Целите на магистърската теза са да характеризира местната власт в Република България, да проследи основните видове, начини и необходимостта от комуникация между местната власт и гражданите, и в частност административното обслужване на гражданите в община Драгоман.
Добрата комуникация между гражданите и органите за местно самоуправление, стимулира гражданите да бъдат съпричастни към проблемите на общината и на града, в който живеят, активизира чувството им за отговорност. Процесът на комуникация подтиква обществеността да се включи във вземането на важни управленски решения, прави хората заинтересовани, подпомага изграждането на демократично гражданско общество. Създава се нов обществен климат, изгражда се ново съзнание у гражданите, основано на чувството за съпричастност и ангажираност при обсъждане на важни обществени въпроси.
Ключови думи: Местна власт, администрация, граждани, комуникация, България.
СЪДЪРЖАНИЕ
РЕЗЮМЕ ………………….……….……………………………….….... 2
СЪДЪРЖАНИЕ …………………………………………….…….…..... 3
УВОД …………………………………………………………………..… 6
ГЛАВА І .…………………………………………………..……….……. 9
Характеристика и анализ на местната власт ………………………. 9
1. Същност на местната власт в Р. България …………...……….. 9
2. Кмет на община …………………………………………...……… 14
2.1. Основни характеристики на длъжността и институцията
кмет …………………………………………………………….……14
2.2. Права и задължения на кмета……………………………….….. 15
2.3. Актове и заповеди на кмета …...…………………………….…. 16
2.4. Прекратяване правомощията на кмета ………...…………….…19
3. Общински съвет …….…………………………….………..….… 21
3.1. Същност и характеристики на колективния орган ………..….. 21
3.2. Правомощия на общинския съвет …………………..…………. 22
3.3. Общински съветници …………………………………………… 27
3.4. Права и задължения на общинските съветници …………….… 29
3.5. Прекратяване правомощията на общинските съветници …….. 30
ГЛАВА ІІ .……………………………………………..……….………. 32
Видове комуникации между местната власт и гражданите ….…. 32
1. Харта на клиента ……………………………………………….. 32
2. Обслужване на едно гише ………………………………....…… 35
2.1. Ползи за клиентите …………………………………...………… 35
2.2. Ползи за администрацията …………………………………….. 35
2.3. Ползи за ръководството на общината ………………………… 36
3. Основни видове комуникации между местната власт
и гражданите …………………………………………….…………..… 37
3.1. Информиране ……….………………………………...………..... 37
3.1.1. От гледна точка на местната власт …………………………... 38
3.1.2. От гледна точка на гражданите ………………………………. 38
3.2. Убеждаване ………………………………………..………….…. 39
3.3. Сверяване ……………………………………………………...… 39
3.3.1. Инструменти за информиране ……………………………….. 39
3.4. Консултиране ………………….……………………………….... 40
3.4.1. Инструменти за консултиране ……………………………….. 41
3.5. Обединяване /партньорство/ …………………………………… 42
3.5.1. Инструменти за обединяване /партньорство/ ……………….. 42
4. Партньорството местна власт – граждани като особен вид комуникация …………………………………………………………… 45
4.1. Стимулиране на гражданската активност от страна на местната власт ..………………………………………..…………………………… 46
4.2. Използването на модерните технологии – средство за привличане на гражданите в процеса на управление ………………… 50
5. Общинският електронен адрес – модерен и достъпен начин за комуникация между местната власт и гражданското общество .... 53
5.1. Основно съдържание на добрия сайт………...…………………. 54
5.2. Ефективният общински сайт ……..…………………………...... 55
5.3. Правила за успешна работа с гражданите ……………………... 58
ГЛАВА ІІІ .……………………………………………..……….………. 59
Комуникацията между общинската власт и гражданите на град Драгоман ….……………………………………………………….....…. 59
1. История на град Драгоман ……………………………………... 59
2. План за развитие на община Драгоман ……………………..... 63
2.1. Разположение и физико-географски особености ………...….... 63
2.2. Структура на населението …………………………………….…63
2.3. Социална и културна сфера …………………………………...... 63
2.3.1. Образование …………………………………………………… 63
2.3.2. Културни институции …………………………………...……. 64
2.3.3. Здравеопазване ……………………………………...………… 64
2.3.4. Туризъм ………………………………………………………... 64
2.4. Икономическа характеристика …………………………...……. 65
2.5. Инфраструктура ……………………….…..……………………. 67
2.6. Финанси …………………………..….………………………….. 68
2.7. Природни обекти ………………………...………………………68
3. Харта към клиента …………………………………...…………. 70
3.1. Общинският съвет и неговата администрация ……………...... 70
3.2. Гражданинът има право да отправя искания, молби или жалби до общинска администрация Драгоман. Варианти за отговор: …..…. 71
3.3. Право на достъп до обществена информация ………………… 72
3.4. Защита на личните данни ………………………………………. 73
3.5. Вътрешни стандарти на административното обслужване на община Драгоман – принципи …………………………………………. 75
3.6. Изграждане на партньорски взаимоотношения администрация – граждани …………………………………………………………………. 75
4. Комуникационна стратегия …………………………………….. 77
4.1. Принципи на комуникационната стратегия …………………… 77
4.2. Анализ на ситуацията …………………………………………… 77
4.2.1. Силните страни ………………………………………………... 77
4.2.2. Слабите страни ………………………………………………... 78
4.2.3. Възможностите ………………………………………………... 78
4.2.4. Заплахите ………………………………………………………. 79
4.3. Приоритети на Комуникационната стратегия ………………… 79
4.4. Цели на комуникационната стратегия ………………………… 80
4.4.1. Основна цел …………………………………………………… 80
4.4.2. Специфични комуникационни цели ………………………… 80
4.5. Целеви групи ……………………………………………………. 80
4.6. Основни форми на комуникация ………………………………. 82
4.7. План за изпълнение на комуникационната стратегия ………... 83
5. Деловодна дейност ………………………………………………. 87
ЗАКЛЮЧЕНИЕ ...…………………………………………………..…. 88
СПИСЪК НА ИЗПОЛЗВАНИТЕ ИЗТОЧНИЦИ …………………. 91
СПИСЪК НА ИЗПОЛЗВАНИТЕ СЪКРАЩЕНИЯ ……………….. 92
УВОД
За целите на настоящата магистърска теза, избрах и съгласувах с научния ми ръководител темата “Комуникацията местна власт-граждани”. Избрах тази тема, тъй като работя в общинска администрация и опознах по-отблизо същността, структурата и проблематиката на местната власт. Общината, в която работя е малка – община Драгоман, но градът е с богата история минало и с ключово географско местоположение за България, за които ще разкажа по долу. Като гражданин на град Драгоман, които работи в общинската администрация на града смятам, че бих спомогнала с настоящата разработка при изготвянето на комуникационната стратегия на общината, за подобряването на двупосочния комуникационен процес между администрация и клиенти – граждани.
Смятам, че темата, която избрах е актуална, с широко приложение и с тенденцията да се прилага във всички български общини, поради демократичното общество, в което живеем, динамичното развитие на новите информационни и комуникационни средства и технологии и членството ни в Европейския съюз. Една от най-важните цели на настоящата магистърска теза е да накара гражданите, четейки я да се включат активно в процесите на местно управление, да станат съпричастни, да осъзнаят необходимостта от своето участие при вземането на важни за града и общината решения, както и да знаят своите права, да спомагат за по-качественото и бързо обслужване като изискват това от администрацията, което е тяхно право. Като членка на Европейския съюз нашата страна трябва да подобри редица неща, за да се доближи до европейските норми. Ние гражданите сме тези, от които зависи по-качественото ни обслужване, а до голяма степен то зависи от по-добрата комуникация между отсрещните страни, ние – гражданите и от другата страна – администрацията. Извършената през последните години модернизация и разнообразяване на възможностите за комуникация на гражданите с общинската администрация са подобрили някои от елементите за получаване на информация, но не са довели до обвързването им в цялостен процес. Така например фронт офиси са изградени в 72% от общините, но получаването на информация по конкретни запитвания се извършва в тях едва в 28% от случаите. Което говори или за лоша организация, или за чисто формалното им наличие, лоша комуникация и без промяна в начина на обслужване на гражданите. Всеки пети, за да получи необходимата му информация, трябва да посети или да се обади в общината повече от един път, а в 57% от случаите се налага контакт с двама или повече от двама служители, което е явна загуба на време и за гражданите, и за служителите. При две трети от телефонните обаждания никой не отговаря и при всяко второ обаждане линията дава заето. Почти всички общини имат интернет страници, но 44% от тях нямат публикуван на страницата си e-mail за контакт, което силно снижава възможностите за комуникация с тази община, както и за получаване отговор на запитване чрез този канал. Едва в 30% от случаите служителят, който е вдигнал телефона приема запитването. В 60% от случаите е необходимо гражданинът да поиска изрично информация за необходимите документи, срокове и цени на услугите. Все още на редица места администрацията е поставена в ролята на човек, който има компютър, но за да предостави повторно даден текст, не използва функцията copy-paste, а възлага на друг да препише текста. След свързване по телефона 60 на сто от служителите не поздравяват и 90% не се представят с името си, което е под всякакви норми и граници по правилата за комуникация. Във всяка десета община продължават да се срещат надписи “Тук не е информация”, вместо обслужването да е организирано така, че информацията да бъде изведена на видно място и гражданинът да не се лута безпомощно покрай стаи, на които пише “тук не е информация”. (9)
Предмет на разработката ми е “Комуникацията местна власт-граждани”. Задачите на настоящата разработка е да анализира комуникативния процес между местната власт и гражданското общество. Конкретните методи за реализиране на поставената задача са преглед на публикациите в областта на местното самоуправление, местната власт, сдруженията на гражданското общество (СГО), комуникационните стратегии на общински администрации, с цел определяне на най-ефективните и успешни комуникационни практики. Комуникацията в наши дни е всекидневен спътник на всеки от нас. Комуникацията в една община е част от вътрешната политика на общинската администрация и нивото на качествено и бързо обслужване на гражданите е знак за добрата компетенция на служителите на съответната администрация. Всеки от нас посещава общината по местоживеене или друга община в определен момент. Тогава гражданинът осъществява контакт и комуникира със служителя на местната власт. Смятам да постигна целите и задачите на настоящата магистърска теза чрез използването на различни източници – печатни издания на Националното сдружение на общините в Република България (НСОРБ), Интернет сайтове на различни общини в България за съпоставки и сравнения, Конституцията на Република България, закони, статии от съответната област и др. литература, като тези източници не описват до край пълнотата и изчерпателността в съответната област. Прегледани са съвременни източници от последните 3-4 години и актуални към момента на писане на магистърската теза интернет сайтове. Магистърската теза има учебно-изследователски характер.
Магистърската теза е предназначена за студенти, преподаватели, научни ръководители в съответната област, служители на държавни и общински администрации и други заинтересовани лица.
Целият материал:
Здравейте! Вероятно използвате блокиращ рекламите софтуер. В това няма нищо нередно, много хора го правят. |
Но за да помогнете този сайт да съществува и за да имате достъп до цялото съдържание, моля, изключете блокирането на рекламите. |
Ако не знаете как, кликнете тук |
Комуникацията местна власт
- Mozo
- Skynet Cyber Unit
- Мнения: 295294
- Регистриран: пет юни 01, 2007 14:18
- Репутация: 365053
- Местоположение: Somewhere In Time
Комуникацията местна власт
- Прикачени файлове
-
Комуникацията местна власт.rar
- (54.25 KиБ) Свален 17 пъти

-
- Подобни теми
- Отговори
- Преглеждания
- Последно мнение
-
-
Великобритания се събужда с нова власт и нови победители
от Mozo » пет юли 05, 2024 13:15 » в Любопитни новиниДействащият министър-председател Риши Сунак призна победата на Лейбъристите на изборите и разгромната загуба на своята партия.
Предаването на... - 0 Отговори
- 67 Преглеждания
-
Последно мнение от Mozo
пет юли 05, 2024 13:15
-
-
-
Главчев оттегли мракобесния закон, предвиждащ повече власт на ДАНС и сваляне на неудобни кметове
от Mozo » пон яну 06, 2025 12:13 » в Любопитни новиниСлужебното правителство оттегли от обществено обсъждане скандалния законопроект за промени в Закона за защита на класифицираната информация, който... - 0 Отговори
- 36 Преглеждания
-
Последно мнение от Mozo
пон яну 06, 2025 12:13
-
-
-
Защо власт и опозиция в София искат нов конкурс за главен архитект заради “корупционен риск”?
от Mozo » ср апр 09, 2025 12:55 » в Любопитни новиниЩе има ли на 17 април София главен архитект или състезанието за един от ключовите постове ще започне отначало?
Залаганията сред общинските съветници... - 0 Отговори
- 22 Преглеждания
-
Последно мнение от Mozo
ср апр 09, 2025 12:55
-