Здравейте! Вероятно използвате блокиращ рекламите софтуер. В това няма нищо нередно, много хора го правят.

     Но за да помогнете този сайт да съществува и за да имате достъп до цялото съдържание, моля, изключете блокирането на рекламите.

  Ако не знаете как, кликнете тук

План на урок по български език

Безплатни есета, доклади, анализи, реферати и всякакви теми свързани с българския език.
Конспекти, тестове, фонетика, езикознание, лексикология, морфология, граматика, правопис, пунктуация, глаголни времена, анализи, глаголни времена, морфема.
Нова тема Отговори
Потребителски аватар
Mozo
Skynet Cyber Unit
Skynet Cyber Unit
Мнения: 284021
Регистриран: пет юни 01, 2007 14:18
Репутация: 334853
Местоположение: Somewhere In Time

План на урок по български език

Мнение от Mozo »

ПЛАН НА УРОК ПО БЪЛГАРСКИ ЕЗИК

Предназначен за ученици в 8-ми клас

Тема на урока : ЛЕКСИКАЛНА НОРМА

Вид на урока : За нови знания

Цели :

Образователни – да се запознаят със същността на лексикалната норма в българския език ; да развиват умения за употребата й
Възпитателни – учениците трябва да осъзнаят , че правилната и уместна употреба на думите в българския език освен за изразяване и предаване на конретна информация /определена от речниковото значение на думите /, служи и за предаване на емоционалното състояние на човека и изграждане на личностния стил – правилната употреба на думите и правилното използване на повече и по - разнообразни думи придава колорит както на речта , така и на човека , който я сътворява.


Методи :

1.Лекция и беседа
2.Задачи за упражнение

ХОД НА УРОКА :


1. Припомняне от учениците за това кави видове езикови норме познават /знания от миналия час / и с коя от тях вече са се запознали по – обстойно.
2. На база обобщението , което се прави се извежда новата тема и се записва заглавие

ЛЕКСИКАЛНА НОРМА

1.Що е то лексикална норма ?

Лексикалната норма включва утвърдени в речевата практика употреби , при които речниковото значение на думите се прилага точно и пълно.Това означава , че думите се използват съобразно речниковото им значение , соъбразно контекста , в който се разкрива смисълът им и съобразно тяхната съчетаемост с други думи в речта.

3. На база даденото определение се питат учениците какво е речниково значение , какво е котнекст и какво разбират под „съчетаемост с други думи в текста”
4. Насочвам вниманието на учениците към явлението „ Променливост на лексикалната норма „ .Говорим за архаично звучене и думи , които изразяват предмети , които вече не се използват широко в бита на хората.От там – говорим за нови думи , които изразяват нови предмети , явления. Приканвам учениците да дадат примери за нови думи в езика и да кажат какво означават те .
5. Записваме втора точка

2 .Грешки , които трябва да избягваме в речта си /писмена и устна/

а/ Неправилна употреба на думите , когато се използват със значение , което не им е присъщо.

Наблягам на необходимостта , учениците да изпозват САМО ДУМИ , в чието речниково значение са сигурни .Да не употребяват думи , за чието значение се колебаят.

Давам им пример с текст от учебника :

Жестокостта на героите от съвременните филми предизвиква удивление.

Пита учениците защо думата УДИВЛЕНИЕ е употребена грешно , какво означава тя и коя дума биха поставили те на нейно място.

Записваме
б/ Неправилна употреба на синонимите в речта

Питам учениците какво е синоним .

Давам пример с текст от учебника

Мълния сияе в далечината.

Целият материал:
Прикачени файлове
План на урок по български език.rar
(8.54 KиБ) Свален 2 пъти
Прочетено: 25 пъти
Изображение
Нова тема Отговори

  • Подобни теми
    Отговори
    Преглеждания
    Последно мнение

Върни се в “Български език”