Здравейте! Вероятно използвате блокиращ рекламите софтуер. В това няма нищо нередно, много хора го правят.

     Но за да помогнете този сайт да съществува и за да имате достъп до цялото съдържание, моля, изключете блокирането на рекламите.

  Ако не знаете как, кликнете тук

Същност, предмет, цел, задачи на хигиената на детско-юношеската възраст

Безплатни реферати, есета, доклади, анализи и всякакви теми свързани с биологията.
Биофизика, биохимия, молекулрна биология, морфология, цитология, хистология, ембриология, анатомия, физиология, генетика, онтология, геронтология, филогения, таксономия, палеонтология, екология, патология
Нова тема Отговори
Потребителски аватар
Mozo
Skynet Cyber Unit
Skynet Cyber Unit
Мнения: 283199
Регистриран: пет юни 01, 2007 14:18
Репутация: 332742
Местоположение: Somewhere In Time

Същност, предмет, цел, задачи на хигиената на детско-юношеската възраст

Мнение от Mozo »

1. Историческо развитие на Хигиената на детско-юношеската възраст (ХДЮВ)

Медико-хигиенните грижи към децата и подрастващите водят своето начало още от Древността, но постигат по-значително развитие през късното Средновековие, когато стават обект на внимание от страна на редица изтъкнати лекари, педагози и психолози. Така например Ян Амос Комански (1592-1670 год.) в своята “Велика дидактика” дели денонощието на 3 равни натоварени с различни задачи, засягайки и разни хигиенни въпроси относно храненето и обучението. За по-добра успеваемост и избягване на преумората препоръчвал училищните занятия да се провеждат само сутрин. Известният лекар, педагог и психолог Джон Лок (1632-1704 год.) в труда си “Мисли за възпитанието” и особено в раздела му за “Физическо възпитание” и “Умствено възпитание” разглежда много въпроси на всестранното хигиенно въздействие върху растящия организъм в условията на неговото възпитание.
По време на Възраждането за развитието на ХДЮВ принос имат велики имена като: Ж. Ж. Русо, Песталоци, Дидро и т.н.
В България още Петър Берон в своя ‘Рибен буквар’ предлага някои хигиенни съвети, но организирани действия в тази насока се предприемат едва след Освобождението през 1878 год.
За развитието на ХДЮВ като наука и за нейното приложение в България след Освобождението голяма роля има Н.А.Семашко – първия комисар на здравеопазването в Русия, основател и пръв директор на Института по социална хигиена и на Института по физическо възпитание и училищна хигиена. Той издава редица трудове върху теорията на съветското здравеопазване, върху развитието на хигиенната наука, включително и на „училищната хигиена”.
След 9 септември 1944 г. училищната хигиена у нас се развива изцяло под влияние на съветската училищна хигиена. Училищната хигиена по руски образец получава названието „Хигиена на детската и юношеската възраст”. По примера на съветското здравеопазване е организирана Държавна санитарна инспекция и Санитарно-епидемологична станция (1951), което означава широко внедряване на санитарно-хигиенния и профилактичен принцип. Във всички окръжни ХЕИ в страната се създават отдели по „Хигиена на детската и юношеската възраст”.
Нараства значително броят на училищните лекари – през 1948 г. те са 10 пъти повече в сравнение с 1944 г. за пръв път в училищата освен лекари се назначават и медицински сестри.
Особено внимание се отделя на физическото възпитание и спортна дейност на децата и подрастващите. Откриват се много спортни площадки, стадиони, туристически бази и др. За проучване ролята на физическото възпитание и физическата култура за укрепване на здравето се формира по подобие на руския опит „Институт за физическо възпитание и училищна хигиена” към БАН (1961).
За подготовката на лекари за сферата на училищното здравеопазване се създава Катедра по училищна хигиена (1968). В списъка на медицинските специалности „Хигиената на детско-юношеската възраст” се оформя като самостоятелна, отделна специалност, необходима за получаване правото да бъдеш училищен лекар.
При създаването на Центъра по хигиена (1972) се формира голямо научно звено по ХДЮВ, в което се разгръща многоаспектна научно-изследователска, научно-приложна и методична дейност за цялата страна.
След промяната на 10 ноември 1989 г. звеното ХДЮВ се запазва и е включено в Националния център по опазване на общественото здраве като самостоятелно направление „Здраве на децата и учениците”.
Към момента ХДЮВ се преподава като отделна дисциплина в различните университети на студентите изучаващи най-вече педагогически, медицински и социални специалности.

2. Същност на ХДЮВ

ХДЮВ е наука, която разработва проблемите на взаимодействието на организма на детето с външната среда. Разкривайки закономерсностите на това взаимодействие, тя предлага хигиенни норми и изисквания за създаването на оптимални условия за хармонично развитие на детето, за неговото приспособяване към средата. Прилагането на практиката на целенасочени профилактични мероприятия води до повлияване развитието на детето, повишаване на неговата работоспособност и функционалните възможности на общата му и имунологична реактивност, което ще доведе до разширяване на границите на приспособяването му към околната среда.
Обучението и възпитанието на децата и юношите представлява своеобразно обществено явление. Учебно-възпитателната работа е специфичен труд – умствен и физически, в който в ангажирано младото поколение и който по своята същност се отличава от този на възрастните работници. Докато при последните трудът е насочен главно към производството на обществен продукт, при децата и юношите, макар че има и такъв елемент, трудът има за цел преди всичко повишаване на знанията, уменията и навиците и осигуряване на всестранното им развитие. Същността му се определя от възрастовите и индивидуалните особености на подрастващото поколение. Растежът и развитието на подрастващите, непрекъснатото усъвършенстване на техните органи и системи правят младия организъм много по-податлив към въздействията на условията на живот, труд и почивка.


3. Предмет, цел и задачи на ХДЮВ

Предмет на ХДЮВ е здравето на подрастващата генерация. Основната и цел е да помага за опазване, укрепване, развитие и усъвършенстване на здравето на децата, юношите и младежите. За постигането на тази цел тя решава следните основни задачи:

Целият материал:
Прикачени файлове
Същност, предмет, цел, задачи на хигиената на детско-юношеската възраст.rar
(10.25 KиБ) Свален 109 пъти
Прочетено: 2008 пъти
Изображение
Нова тема Отговори

  • Подобни теми
    Отговори
    Преглеждания
    Последно мнение

Върни се в “Биология”