Здравейте! Вероятно използвате блокиращ рекламите софтуер. В това няма нищо нередно, много хора го правят.

     Но за да помогнете този сайт да съществува и за да имате достъп до цялото съдържание, моля, изключете блокирането на рекламите.

  Ако не знаете как, кликнете тук

Същност на търговията. Насоки за усъвършенстване на търговията в прехода към пазарна

Безплатни реферати, есета, доклади, анализи и всякакви теми свързани с икономика, финанси, счетоводство, маркетинг.
Брутен вътрешен продукт, безработица, брутен национален доход, валутен курс, лихвени проценти, национален дълг, потребителско търсене, процент на инфлация, търговски баланс, фондов пазар.
Нова тема Отговори
Потребителски аватар
Mozo
Skynet Cyber Unit
Skynet Cyber Unit
Мнения: 283199
Регистриран: пет юни 01, 2007 14:18
Репутация: 332742
Местоположение: Somewhere In Time

Същност на търговията. Насоки за усъвършенстване на търговията в прехода към пазарна

Мнение от Mozo »

1.Същност на търговията. Насоки за усъвършенстване на търговията в прехода към пазарна икономика.
Процеса на общественото възпроизводства представлява ограничено единство на свързаните фази: производство, разпределение, обем на потребление. Той обхваща въз производството на съвкупния обществен продукт на работна сила и на производствени отношения. В процеса .на общественото производство, изходен определящ момент е производството, а разпределението и обектът са промеждутъчни елементи свързващи производството и потреблението. Обемът включва в себе си обем на дейности между хората и обем на продуктите на труда т.е. прехода на труда от сферата на производството в сферата на потреблението. Там където продуктите на труда се произвеждат като стоки това движение става във формата на стоков обмен, стокова размяна, производството обуславя потреблението, разпределението обмяната и отношенията на фазите една към друга. Обемът оказва обратно въздействие на производството - стимулира развитието му, влияе за разрешаването на обема и подобряване качеството на продуктите. Съотношението между стоковия обмен и търговията, между стоковото обръщение и търговията е съотношение между съдържание и форма. Характерно за тази форма е, че процесът на обмена не се просто опосредства от парите, а се обособява въз вид дейност и се осъществява чрез пазара, чрез съгласуване на стоковото предлагане със стоковото търсене. Най общите признаци, които характериэират същността и ролята на търговията са:
1 .Посредник между производителите и купувачите
2.Реализация на стоката като потребителна стойност и като разменна стойност. кръгооборотът на средствата се осъществява по формулата "П - С – П” Търговията исторически се .е обособила като форма на обществено разпределение на труда. Тя е поела и изпълнява функциите по разпределението на стоките и предаването и приемането на собствеността между тях. Общо казано търговията се е специализирала в изпълнението на дейностите и операциите, които осигуряват движението на стоките до потребителите, предаването и приемането на собствеността, задоволяването на потребностите. Търговският процес е цялата съвкупност от операции и действия, които осигуряват придвижването на стоките от производителите до потребителите и предаването и приемането на собствеността между тях. Както всеки трудов процес и търговския процес е целенасочена дейност , в която участват средства и оръдия на труда, работна сила и стоки, които се превозват, складират, манипулират, купуват и продават с цел да се задоволят в крайна сметка потребностите на хората. Търговският процес се отличава със следните белези:
1.Той осигурява предвижването във времето и пространството на стоки и достигането им до потребителите, докато производствения процес създава стоките.
2.Търговият процес не променя потребителската стойност на стоките, която е създадена в процеса на производство, но с отделни дейности: и операции може да я подобри и да я направи пригодна за задоволяване на потребностите на клиентите / чрез дозиране, сортиране, опаковане /
З. Търговският процес протича в широко разгъната мрежа на складове и обекти за търговия на дребно, разположени в близост до потребителите, което ограничава възможността за конкуренция на дейностите за разлика от производствения процес.
4.В търговският процес участват и потребителите, те купуват и. с това предизвикват нови доставки и др. Свързани с това дейности и операции. 5.Т-ят процес се изпълнява от различни дейности и операции , които поради своя характер, мащаби, голяма разпокъсаност, силна зависимост от промените на външната среда /търсене, предлагане, цени, конкуренция/ не могат да се организират поточно, комплексно и еднакво техническо равнище да се механизира , а още по малко да се автоматизират /за разлика от производствения процес/. Тези най-важни особености на търговският процес го правят по трудно организиран и като пяло изпълняван на по- ниско техническо и технологично равнище в сравнение с производствения процес.
Функциите на търговията са свързани с нейното предназначение. Търговията обхваща вътрешната и външната търговия, както и средствата за производство , така и потребителските стоки:
1.Организация на довеждането на стоките до потребителите чрез реализация /превръщането на паричната форма в стокова и обратно.
2.Въздейсвие на търговията върху производството. Всяка производствено звено предлага система на продажба на продукция и закупуване на суровини, материалите и оборудване. Ако стоките постъпващи в търговията съответстват на търсенето и е добре организирана тяхната доставка и продажба, то производството без проблем възстановява своите разходи и продължава своето развитие,
З. Търговията като осъществява ключово обръщение въздейства и върху разпределението. В процеса на разпределението членовете на обществото получават част от обществения продукт, която им се дава като заплащане за участието им в производствено стоп. дейност.
4.Търговията в условията на пазарна икономика все по активно въздействат върху неговото нарастване и ефективност, върху формирането и задоволяването на търсенето на населението. Основните дейности съставляващи търговския процес, т.е., които осигуряват материалният поток и покупка- продажба на стоките са:
-Транспортната дейност - осигурява предвижването на стоките от производителите до потребителите и връщането на освободените опаковки за повторно ползване. Основната задача на транспортната дейност е стоките да бъдат доставени на определени места, в определено време, в необходимото състояние и при възможно най-ниски разходи.
-Складиране и съхранение на стоковите запаси - дейност необходима, за да се осигури ритмичност и непрекъснатост и непрекъснатост на продажбите и задоволяване потребностите на клиентите. Тази дейност ангажира значителни инвестиции и текущи разходи.
-Регулярни доставки в зависимост от търсенето на пазарите и поддържаните запаси. Тази дейност е свързана с избор на доставчици, определяне броя им, подготовка и сключване на сделки за доставка на стоки , форми на сътрудничество с доставчиците.
-Осигуряване на сервизно обслужване на. клиентите. Цели: поддържане на високо равнище на обслужване на клиентите, осигуряване на стабилни продажби и постигане на относително по ниски разходи Сервизното обслужване включва предлагане на резервни части, поддържане в гаранционен срок на техниката, услуги по превоза , монтажа и профилактиката.
-Опаковане и маркиране на стоките, уедряване на товарите. Опаковките създават възможности за запазване потребителската стойност на стоките, улесняват транспортирането и манипулирането. -Връщане обратно на свободните опаковки, възстановяване на повредените, унищожаване на негодните От тази дейност зависят значителна част от разходите.
-Оказване на услуги на потребителите по покупко-продажбата на стоки н задоволяване на техните потребности.
В центъра на дейността на търговията в условията на пазарна икономика е задоволяване на потребностите на потребителите. Или доставените и предлаганите стоки трябва да съответстват на търсенето, да се доставят на необходимите места, в необходимото време и на достъпна за купувача цена.
Системата от дейности, конто осигуряват материалния поток на стоките и обслужването на клиентите има за цел да. достави стоките на пазарите, където те се търсят, в количеството, качеството и асортимент, които се търсят, при оптимални разходи и на достъпни цени. Тази систе¬ма се състои от подеми: транспорт, складиране и поддържане на запасите, обслужване на клиентите, информационна под система. Субекти /носители/ в търговията или дейностите по осигуряване на материалния поток и на обслужването на клиентите са физически или юридически лица. Търговските предприятия могат да изпълняват всички или част от дейностите по осигуряване на материалния поток от стоките. Една от главните насоки на усъвършенстването на търговията в прехода към пазарна икономика, която е с практическа актуалност за търговския бизнес е повишаване качеството на търговското обслужване при разработена маркетингова стратегия и разработване на корпоративна стратегия като цяло. В условията на пазарна икономика, ролята на търговията се увеличава преди всичко поради увеличаване мащабите на производството и обема , поради нарастване на значението и в осигуряването на потреблението и повишаване на благосъстоянието на народа, в увеличаването на свободното време н развитие на личността, във възпроизводството на работна сила, в усъвършенстване механизма на използването и регулирането на стоково паричните отношения:
Нарастващата роля на търговията в условията на прехода към пазарна икономика се обуславя от обстоятелството, че ще увеличава въздействието и върху развитието и ефективността на производството, върху възпроизводството на трудовите ресурси, икономията на материалните и трудови ресурси в обществото: чрез търговията в все по-голяма степен става формирането на потребностите, възприемането на вкусовите и рационалното търсене на населението, правилно организираната търговия става все по-важно средство за увеличаване на свободното време и повишаване на културното равнище на населението, средство за повишаване качеството на живот.
За усъвършенстване на вътрешната търговия и издигане на нейната роля в прехода към пазарното стопанство и в него, е необходимо преди всичко да се усъвършенства маркетинговата дейност и организацията на труда, да се интензифицира и интелектуализира търговско стопанската дейност, да се осигурява изграждането на съвременна материално-техническа база и най-рационалното и използване, повишаване квалификацията на кадрите и ефективността на техния труд, издигане равнището на производството с оглед все по-пълно съответствие между стоковото предлагане, което се спазва изискването за високо качество и най-ефективно използване на разполагаемите материали и трудови ресурси .

2. Вътрешен пазар- същност, елементи, обхват. Пазарен потенциал, пазарна конюнктура. Възможности за поддържане на относителното равновесие на пазара.
Вътрешният пазар е водеща категория в продукто -обръщението. Продукта преминава от
натурална в парична форма.
От теоретична гледна точка пазара е;
1.Съвкупност от хора, които имат потребност от даден продукт и способност и желание да го купят; 2.Пазарът е бизнес и задоволява икономически интереси и на двете страни;
3.Територията, където се извършват сделки стокообмен между икономически обособени субекти, които участват в този стокообмен.
Обективни условия за възникване на пазара са:
1.развитие на производство и производителните сили;
2.обществено разделение по труда между отделните производители и участници в стокообмена; 3.икономическа обособеност на субектите на основата на собствеността. Пазарът се разглежда още ката определено място на което по традиция се извършва покупко-продажбата на стоки и услуги. За да има пазар са необходими 4 условия:
1 . субекти- физически и юридически лица;
2 .Лица, които имат стока, услуга, идея и се предоставят на лица за покупка;
З. лица с пари за покупка, които желаят да обменят;
4.трябва да има връзка за тази дейност.
Обект на покупко-продажба са всички стоки, услуги, идеи. Пазарите биват следните видове:
1 .пазар на стоки за лично потребление;
2.пазар на инвестиционни стоки и машини,
3. пазар на услуги - комунални,административки,правня,6итовн;
4.пааар на ценни книжа;
5.пазар на капитал;
6.пазар на валута;
7.пазар на труда и работната сила,
8.пазар на земя.
Вътрешния национален пазар е насочен към стокообмен, с цел задоволяване потребностите на гражданите в страната. Основните задачи на пазарите са:
1 да осигурява пласиране на вътрешна продукция;
2.да привлича чуждестранни участващи за развитието на пазара;
З да съдейства за задоволяване потребностите на своя народ.
Вътрешния- национален пазар има следните по-важни особености:
1.осигурява реализация на продукция на народното производство и по този начин стимулира развитието на този пазар;
2 покупко-продажбата се извършва със заплащане в национална валута;
З на националния. вътрешен пазар участват различни форми на собственост- частна, държавна, тоест много структурен пазар;
4.националния вътрешен пазар е отворен за чуждестранни търговци и те трябва да се съобразяват с нашите закони. Вътрешния пазар представлява всичко това, което е разрешено за покупко-продажба. Продукти на пазара са: материални блага(стоки) за лично потребление, услуги, идеи и интелектуален труд. Елементите на пазара са 3: предлагане, търсене, цени.
Функциите на пазара са:
1.Икономическа- изразява се в създаване на условия за реализация на продукцията; за задоволяване потребностите от стоки и услуги; за стимулиране на производството, осигурява еквивалентност при размяната;
2.Резултативна-регулира производството. Пазара е най-добрия селекционер на качеството на продукцията, регулира разпределението на продуктите по територии на търсенето, служи за регулиране и преразпределение на доходите. Пазарния механизъм представлява начин, по които функционират и взаимодействат елементите на пазара независимо от волята и желанието на хората. Пазарният механизъм в конкретни условия се нарича конюнктура на пазара. Пазарната конюнктура има три ситуации:
1.предлагането превишава тьрсенето, т.е. има голямо производство или малко търсене;
2.търсенето превишава предлагането има дефицит на предлагането;

Целият материал:
Прикачени файлове
Същност на търговията. Насоки за усъвършенстване на търговията в прехода към пазарна.rar
(174.05 KиБ) Свален 10 пъти
Прочетено: 230 пъти
Изображение
Нова тема Отговори

  • Подобни теми
    Отговори
    Преглеждания
    Последно мнение

Върни се в “Икономика”