Здравейте! Вероятно използвате блокиращ рекламите софтуер. В това няма нищо нередно, много хора го правят.

     Но за да помогнете този сайт да съществува и за да имате достъп до цялото съдържание, моля, изключете блокирането на рекламите.

  Ако не знаете как, кликнете тук

Вазов -Радини вълнения план на урок

Реферати, есета, доклади и всякакви документи свързани с литературата.

Модератор: Модератори

Потребителски аватар
Kotkata68
Глобална котка-идиотка
Глобална котка-идиотка
Мнения: 28881
Регистриран: пет ное 30, 2007 12:06
Репутация: 44256
пол: Жена

Вазов -Радини вълнения план на урок

Мнениеот Kotkata68 » чет юни 13, 2013 23:31

Иван Вазов
„Под игото”
„Радини вълнения”

1. Кой е Иван Вазов?

2. „Под игото” – първият български роман
a) разказва за случващото се в българското общества по време и след Априлското въстание през 1876 г.;
b) акцентирано е върху живота на българите непосредствено преди въстанието;
c) чрез герои и случки, родени от творческото въображение на автора, е показано духовното израстване на народа и как той узрява за идеята за свободата;
d) главният герой е Бойчо Огнянов – беглец от заточение, който, представяйки се за учител, е приет от гражданите на Бяла черква ( турското име на Сопот ) и те постепенно приемат в сърцата си идеята му да се борят за свободата си.

3. Главата „Радини вълнения” – ключова за романа
a) в нея за първи път идеята за свобода става обществено достояние;
b) преди това за въстание и за Русия се говори шепнешком в затвореното пространство на семейството и дома.

4. „Радини вълнения” – план на съдържанието:
a) Рада Госпожина
 портрет
 съдба
 живот при Хаджи Ровоама;
b) годишен изпит – трескава подготовка
 пременени ученички
 украса на училището
 гостите;
c) началото на изпита
 Рада е спокойна, че Стефчов не е там
 главният учител открива тържеството
 Рада подкрепя ученичките си;
d) обрат
 идва Стефчов – надменен и жесток
 задава неясни въпроси по история
 разплаква децата, смущава родителите
 тържествува, че е унизил Рада;
e) нов обрат – Огнянов се намесва
 упрек към Стефчов
 изпитва непринудено и разбираемо
 Стефчов е засрамен
 след отговора на Събка – смут в стаята
 Стефчов напуска демонстративно;
f) благодарността на Рада.

5. Отношението на възрожденския българин към училището и просветата
a) знанието и учението са национална ценност за българина през Възраждането;
b) за жителите на цялото градче годишният изпит е истински празник:
 „пременени, пригладени и натруфени” са ученичките - епитети
 „като пеперудки” , „като рой пчели” – сравнения
 празнична обстановка – с венци са окичени вратите, прозорците, катедрата и картината с ликовете на Кирил и Методий
 ученичките и родителите са с приповдигнато и весело настроение
 учителката е притеснена – отдадеността й е изразена с метафората „туряше цялата си душа на техните трепетни устни”
 лицето на главния учител Климент е добродушно и спокойно, речта му е блага.

6. Образът на Рада в главата „Радини вълнения”
a) портретна характеристика – миловидно лице, светъл поглед
b) биография – Рада е бедно момиче от народа, честно припечелващо хляба си с труд, благородна – посветила се е на най-хуманната професия ( учителската )
c) описание на душевното състояние на героинята – тя се срамува, обидена е, огорчена е, защото нито една ученичка не може да отговори на Стефчов, т.е. Рада е представена като чувствителна, предана на работата си, загрижена за успеха на учениците си, които тя обича от цялото си сърце;
d) речта на Рада – разкрива я като благодарна, сърдечна

7. Образът на Стефчов
a) високомерен, безсърдечен заможен българин, верен на турската власт;
b) отсъствието му в началото на изпита поражда радост у Рада, а появата му предизвиква бледност по лицето й;
c) портретното му описание – надут вид, намусен и високомерен поглед, жестоко и безсърдечно изражение на лицето му, карамфилът в ръката му издава неговата превзетост и надутост;
d) поведението му
 не проявява разбиране към притеснените деца , не ги предразполага, а се отнася недоброжелателно към тях
 въпросите му са неясни и злонамерени
 героят е жесток, отблъскващ и плашещ – със „студен, неприветлив поглед” , който прониква „като мраз в детската душа” ; „като заковано” е момичето, притеснено от изпитващия;
a) несправедлив при оценката за работата на Рада, желание да злепостави и нея, и децата и да изтъкне себе си – „Доста небрежно е преподавано”;
b) унижен е от добротата и благородството на Огнянов;
c) родоотстъпник – думите при демонстративното му излизането;
d) антагонист – основен противник на главния герой Бойчо Огнянов.

8. Образът на Огнянов
a) изграден е в контраст с образа на Стефчов;
b) естествен, добър, приветлив, благороден, решителен, образован, с чувство за справедливост;
c) косвена характеристика – на основата на противопоставяне с другия герой
 задава ясни въпроси на момичетата
 предразполага с вид и тон;
d) портретна характеристика – епитети и метафори: „Благородното му лице ... подкупваше непобедимо сърцата”;
e) през очите на Рада Огнянов е „ангел-хранител” и тя се разплаква не от жестокосърдечието и злобата на Стефчов, а от добрината и благородството на Огнянов;
f) косвена характеристика за богатата нравственост на героя – сълзите на признателност на Рада;
g) речева характеристика – думите, с които отговаря на учителката го разкриват като скромен и блегороден: „Госпожице, аз съм бил учител и влязох в положението ви. Нищо повече...”.
Не ми казвай какво да правя... За да не ти кажа къде да идеш...!

Опознават ме само тези, на които позволя... за останалите съм просто това, което виждат!


Върни се в “Литература”

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 1 гост