Здравейте! Вероятно използвате блокиращ рекламите софтуер. В това няма нищо нередно, много хора го правят.

     Но за да помогнете този сайт да съществува и за да имате достъп до цялото съдържание, моля, изключете блокирането на рекламите.

  Ако не знаете как, кликнете тук

Образа на светеца в "Пространното житие на Кирил"

Реферати, есета, доклади и всякакви документи свързани с литературата.

Модератор: Модератори

Потребителски аватар
Mozo
Skynet Cyber Unit
Skynet Cyber Unit
Мнения: 215576
Регистриран: пет юни 01, 2007 14:18
Репутация: 117731
Местоположение: Somewhere In Time

Образа на светеца в "Пространното житие на Кирил"

Мнениеот Mozo » нед мар 15, 2009 22:57

Образа на светеца в „Пространното житие на Кирил”

„Пространното житие на Кирил” е написано след смъртта на Кирил, за да се отвърди докрай делото му. Житието показва Кирил като богоизбран, които умее да печели сърцето и възхищението на средновековния човек.
В житието Кирил е представен като посредник между Бога и обикновения човек. Той по достъпен начин обяснява и тълкува християнската религия, което кара хората да я разбират и предпочитат.
Още от малък Константин е предан на Бога и се отказва от житейските удоволствия: „От днес ще поема друг път, който е по-добър от тоя. И няма да прахосвам дните си в шума на на този живот.”
От тогава Светеца е отдаден на науката и най-вече на Бог: „..той с бистрата си памет преуспяваше в науката повече от всички други ученици..”
Според житието младият Константин е воден от Бог и благодарение на него той успява да научи различни писания и езици.
Но „жаждата” му за знания не е спряла до там: „Отиде при него, падна в краката му, откриваше му душата си и го молеше: „Научи ме добре на граматическо изкуство.” Въпреки че, молбата към чужденеца е отхвърлена, молитвата към Бог сбъдва желанието му.
За кратко време Кирил се прочува на много места с вродените си качества и дарби. Хората бързо го обикват и той се издига като един от най-великите философи в Цариград: „В три месеца той усвои граматиката”; ”изучи Омира и геометрията”; „диалектиката и всички философски науки, а освен тях и риторика, и аритметика, и астрономия, и музика...”
Цариградските управници, удивлени от неговия ум, го наели на служба при тях. Прославен като най-великия философ, Кирил е пращан на всякакви мисии.
Една от първите му мисии е да „обори” сваления от патриаршество Анис. И светеца изпълнил мисията си – Анис бил посрамен.
След това в следващата си мисия той успява да учуди сарацините, които толкова му завидели, че прибягват към отрова, която също не успява да прекрати мисията на Богоизбрания.
Философът постига още по-голям успех в третата си мисия – хазарите. Той им рзяснява нещата относно религията христова, обяснява им ги по толкова достъпен начин, че това кара хазарите да са поредните приобщени към Константинополската църква.
Най-големият му успех е в Моравия. Там той не само проповядва християнството, но и успява да измисли нова азбука, като това в житието е представено като просветление от Бога.
Успява да преведе на новия славянски език много книги и да обучи много ученици.
Последната му мисия е да защити славянската писменост. Доводът му е, че религията е за всички и всеки има право да пороповядва христовата религия на свой език. Резултатите отново са успешни. Папата осветява всички славянски книги и приема новата писменост на равно с другите свещени езици.
Кирил е възприеман като необикновен и богоизбран. Той е невероятен не само като философ, но и като човек. Прави впечатлението, че вместо дарове, той иска роби и ги освобождава, и именно за това църквата го провъзгласява за светец след смъртта му.
Прочетено: 12064 пъти
ИзображениеИзображение


Върни се в “Литература”

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 2 госта