Реферат
Дисциплина:Безопасност на автомобила.Разследване и анализ на ПТП
Тема:Пасивна и активна безпоасност на автомобила.Системи за безопасност.
Производството на съвременните автомобили е с все по големи
изисквания относно пасивната безопасност на автомобилите.
Пасивната безопасност на автомобила се осигурява чрез изпълнение
на комплекс от изисквания към конструкцията му, целящ намаляване на
травматизма и смъртните случаи на участниците в пътнотранспортните
произшествия, а именно пешеходци, пътници и водач.
При предпазването на пешеходците основните изисквания към
автомобилите спрямо аеродинамичността на автомобила. Предната и
задната част на автомобила не трябва да съдържат режещи и заострени
детайли, да са със съответна височина за да не допускат вмъкване на
пешеходеца под автомобила.
Пасивната защита на автомобила осигурява предпазване на водача и
пътниците при различни видове удари. Най разпространения метод на
пасивна защита срещу произшествие, това са обезопасителните колани,
които се състоят от поясен и нагръден колан. Конструкцията на
обезопасителните колани непрекъснато се усъвършенства, в момента най
разпространени са „инерционните колани” . При тях е възможно движение
напред на тялото при бавно издърпване на колана , а при рязко дръпване
коланът се блокира. като най перспективно средство за пасивна защита се
определят автоматично надуваемите възглавници /airbag/.
В съвременните автомобили безопасността на пътниците при
внезапен удар се осигурява чрез:
1. Увеличаване на времето, през което се променя импулсът на
пътниците;
2. Увеличаване на площта ,върху която са разпределени
възникващите при удара сили.
За целта се използват специални предпазни колани и възглавници,
които при удара се напълват с въздух. На предната част на купето на
автомобила се предава подходяща форма и се премахват острите ръбове и
предмети.
Импулсът на дадено тяло се намира по формулата: p = m.V (където p
е импулс; m-маса; V-скорост). Скоростта на изменение на импулса на едно
тяло е равна на равнодействащата на всички сили, приложени към тялото,
т.е.
При съвременните автомобили въздушните възглавници за шофьора
и предния пътник са с две степени на надуване. Снабдени са с датчик за
положението на седалките и датчик за интензивността на удара, които
позволяват да се зададе необходимата степен на надуване, за да се избегнат
възможни наранявания от самите възглавници.
F=∆p∆t
В автомобилите от по-горен клас са предвидени въздушни завеси,
фиг.3обхващащи както предните, така и задните седалки. Друго
нововъведение е и въздушната възглавница за коленете на шофьора. Тя
намалява до минимум риска от нараняване на стъпалата и краката при
челен удар. Друга система за предпазване на краката на водача това са
огъващи се педали и кормилна колона (PIPS-система). при нея в случай на
катастрофа педалите потъват, за да намалят евентуално нараняване на
краката и колената на водача, а кормилната колона се огъва .
Една от последните новости Интелигентна система за защита (IPS).
Тя използва иновативни сензори, за да активира сътветните системи
за сигурност, като например въздушните възглавници, за части от
секундата. Независимо от това дали пътуват един или петима пътници.
Пътническото купе е защитено от външен удар чрез предна и задна
деформируеми зони, подсилен покрив и странични колони. За допълнителна сигурност при страничен удар във вратите са вградени
специални греди, обграждащи метални ленти и тампони за поглъщане на
удара /фиг.2/.
Както предните, така и задните предпазни колани са снабдени с
дообтегачи, които изпъват ремъка при удар, а също и силови
ограничители, които освобождават ремъците при превишено
предварително зададено натоварване. Общото действие на предпазните
колани и въздушните възглавници, активните подглавници фиг.3,
увеличава максимално безопасността и намалява вероятните наранявания в
областта на гръдния кош. Регулируеми раменни фиксатори позволяват
предните предпазни колани да се настройват в съответствие на ръста на
шофьора и предния пътник.
фиг.3
При съвременните автомобили много важна роля за безопасността
играе и детското столче (седалка). Те са специално изградени и закрепени,
така че детето да е в пълно безопасност. Ако детето отзад не е поставено в
специалната поставка, при удар то може да се удари и да се нарани в
предната седалка. При по-силен удар незакрепеното дете може да изхвърчи
до предните седалки. Затова важна част от пасивната безопасност е
доброто закрепване на детската седалка /фиг. 4/. За целта са вградени
специални точки за закрепване, включително и горен фиксатор, които
възпрепятстват накланянето на детското столче напред в случай на удар.
фиг.4
Пасивната безопасност на автомобила включва още:
Огнеупорна защитна стена между шофьора и двигателния отсек.
Система за прекъсване на акумулатора при удар..
Система за аварийно отваряне на вратата на купето.
Система за прекъсване на горивото при удар.
система за включване на аварийните светлини след удар.
В съвременните автомобили все повече се набляга на елктронните системи за
сигурност и на пазара се появяват все повече системи за активна безопасност .
Най- разпространените от тях са :
ABS - Aнти-блокираща система
Задачата на ABS е да не позволява на колелата да блокират при спиране -
предимно по хлъзгъв път, с което се поддържа по-голяма спирачна сила между
тях и пътната повърхност. С това се постига възможно най-късия спирачен път и
по-голямо странично сцепление. Независимо от многообразието на конструкции
всичките действат на един и същ принцип - в колелата са монтирани сензори
(датчици), които отчитат забавянето и спирането (блокирането) на съответното
колело. Подават сигнал към блок за управление, който задейства изпълнителен
механизъм,ограничаващ налягането към спирачния механизъм на съответното
колело, т.е. отпуска го, след което пак го спира. Действието на системата се
усеща от водача като леки пулсации в спирачния педал. ABS само оптимизира
процеса на спиране. Тя не може да намали спирачния път под един физически
праг, зависещ от скоростта на автомобила и коефициента на сцепление между
гумите и пътя .
BE - Система за подпомагане на спирачното усилие
Системата за подпомагане на спирачното усилие ( BA ) поддържа автоматично
състоянието на аварийно спиране в случай, че педалът на спирачките се
натисне рязко, но без необходимия натиск. Това става чрез измерване на
бързината и силата на натискате на спирачния педал, след което при
необходимост спирачното усилие се увеличава. Времетраенето и степента на
подпомагане са пропорционални на силата на натискате на спирачния педал.
VSC - Система за управление динамичната устойчивост на автомобила
Системата за управление на динамичната устойчивост на автомобила ( VSC )
влиза в действие когато открие поднасяне, вследствие на внезапна смяна на
посоката, причинена от шофирането или от хлъзгавия път. Тя регулира
спирачното усилие и мощността на двигателя, за да намали прекомерното
странично хлъзгане на гумите и така помага да се въведе автомобила под
контрол.
TRC - Система за управление на теглителната сила
В случай, че се опитате да потеглите прекалено рязко, гумите губят сцепление и
започват да боксуват.Системата за управление на теглителната сила ( TRC )
моментално открива проблема и автоматично регулира мощността на
двигателя, за да се възстанови сцеплението на гумите с пътя.
ASD - Система за изключване на диференциала при буксуване
Система за изключване на диференциала (ASD) при буксуване на едно от
колелата. При нея, ако едно от колелата попадне върху мокър, заледен или
заснежен участък, системата блокира диференциала и премахва възможността
от буксуване. Системата може да се изключва и включва при необходимост от
водача.
Целият материал:
Здравейте! Вероятно използвате блокиращ рекламите софтуер. В това няма нищо нередно, много хора го правят. |
Но за да помогнете този сайт да съществува и за да имате достъп до цялото съдържание, моля, изключете блокирането на рекламите. |
Ако не знаете как, кликнете тук |
Системи за безопасност в автомобила
- Mozo
- Skynet Cyber Unit
- Мнения: 283738
- Регистриран: пет юни 01, 2007 14:18
- Репутация: 334077
- Местоположение: Somewhere In Time
Системи за безопасност в автомобила
- Прикачени файлове
-
- Системи за безопасност в автомобила.rar
- (452.49 KиБ) Свален 82 пъти
-
- Подобни теми
- Отговори
- Преглеждания
- Последно мнение
-
-
Норвегия дава 23 млн. долара за ядрената безопасност на Украйна
от Mozo » вт юни 20, 2023 12:20 » в Любопитни новиниНорвегия ще предостави 250 милиона норвежки крони (23 милиона долара) тази година в подкрепа на усилията за ядрена безопасност и сигурност в Украйна.... - 0 Отговори
- 21 Преглеждания
-
Последно мнение от Mozo
вт юни 20, 2023 12:20
-
-
-
Христо Радков: Шофьорите платиха всички избори с глобите си за последните 4 г., но не се харчи за безопасност
от Mozo » вт юли 11, 2023 11:38 » в Любопитни новиниЗащо сме първенци по жертви? И благородник да вкараме в кочината, той ще се държи като прасе
Едни ги преследват за аптечки и пожарогасители, а други... - 1 Отговори
- 39 Преглеждания
-
Последно мнение от Montoya
чет юли 13, 2023 07:31
-
-
-
Как жегата вреди на автомобила ви
В разгара на летните месеци жегата се превръща в огромен враг не само за нас, но и за автомобилите ни. Интензивните слънчеви лъчи създават редица... - 0 Отговори
- 24 Преглеждания
-
Последно мнение от шони
чет авг 10, 2023 16:23
-
-
-
10 автомобила, които изпревариха времето си
Историята познава много автомобили, които са резултат от факта, че ръководителите на големи производители са дали на своите дизайнери и инженери... - 1 Отговори
- 25 Преглеждания
-
Последно мнение от Mozo
нед мар 24, 2024 14:13
-
-
-
Автомобилен куиз: Познайте автомобила
В днешния куиз сме ви подготвили снимки на десет различни автомобила, а вашата задача е да ги познаете само по част от страничната им линия. Колко от... - 7 Отговори
- 104 Преглеждания
-
Последно мнение от Montoya
пон апр 24, 2023 07:28
-