І. ТЕОРЕТИЧНА ПОСТАНОВКА НА ПРОБЛЕМА
1.1. Цикъла от празници и обичаи от Баба Марта до
Гергьовден и ролята на фолклора за естетическото възпитание на 6 – 7 годишните деца
“Дърво се вие , дорде е младо”
Тази стара максима ни уверява,че социално-нормативна педагогика,захваща своята образователна и възпитателна похватност още при раждането на детето.
Обичаите и обредите от раждането до края на живота са елементи на духовната култура на всеки народ.Те са глътка майчино мляко и късче синьо небе,глътка въздух за живот.Те изграждат специфичното чувство за принадлежност към род и родина,много преди това да стори училището.Ето зощо,училищното образование и възпитание се явява приемник и продължител на народните традиции,които са основен регулатор в културния живот на децата.
Изучаването на традиционната народна култура спомага народите да се чувстват винаги горди,че са част от една или друга нация.Защото тя разкрива онова неизмеримо богатство от идеи,духовни и материални ценности,които отвеждат до корена далеч във вековете.Това привързва хората към миналото на своята родина,прави ги устойчиви и непреклонни към чуждото.
Срещата на децата с традиционната народна култура е не само докосване до голямото изкуство,но и вникване в душата на твореца,в радостите и вълненията,които са го заставяли да го създаде.В народното творчество е отразен духът на народа,неговата нравствена чистота.Всяко създадено от народа творение е откровение,радост или тъга.То се е предавало от поколение на поколение като естетически завет,събрало в себе си народно остроумие,естетическо виждане и чувство,възвишените добродетели.
Известна е истината,че всяко явление може да се продължи по пътя на обновлението.Това е привилегия на младото поколение като продължител на народната традиционна култура въвъ всички области на фолклора – песни,танци,приложно изкуство,народни обичаи и обреди,народна поезия.Чрез народното изкуство децата навлизат в света на художествените образи,усвояват нравствените добродетели на своите предци,защото фолклорът е като огледало на живота.Той е нещо повече от наследство,той е наше самосъзнание и самопознание.
Народните обичаи са придружени от богато облекло и разнообразни реквизити с голяма художествена стойност.В тях са събрани песни,танци,благословии.Те се предават от поколение на поколение чрез механизма на традицията или приемствеността,която действа най-силно в семейната среда.В обичайно – обредните реквизити народния творец е вложил светогледа си , материализирал е своите чувства , идеи , мечти ,
очаквания за нещо добро и красиво в живота.С тази си специфика те са съвременни посланници на древната култура на предците ни.В своето историческо развитие те са най-съхранените иззвори на българската култура.
Детският фолклор влияе върху физическото и духовното здраве на детето , забавлява го и развлича , съобразно възможностите на различните жанрове.Той е най-бблизо до детския начин на поведение,чувства и преживявания,на възприемане и оценка на околния свят.В детския фолклор са заложени богати възможности за възпитанието на подрастващите,тъй като допринася за цялостното положително формиране на детската личност със силата на своята мъдрост,красота,жизненост,човеколюбие и естетика.
Детето от 6-7 годишна възраст живее най-пълнокръвно в света на игрите,фантазията и приказките.Затова то с лекота възприема фолклорните мотиви,образи и теми.Неговото ухдожествено мислене е твърде близко до естетическите категории на фолклора /фантастично,комично,героично/.Детската любознателност,жадният ум и будните сетива го правят особено чувстително към всичко , което го заобикаля : пъстрата черга ,
менчето , пълно с дъхав здравец , писаното великденско яйце ,
вкусната питка,красивите лазарски премени,чудната пъстрота и прелест на българската шевица.
Познавайки българското народно творчество децата ще почувстват обаянието на празниците,ще ги тачат още повече и ще почитат историческата памет на нашата нация.А това значи да бъдат активни радетели за запазването и развитието на народното художествено наследство.Докосвайки се до това духовно богатство у се поражда чувство на гордост,че са българи,че са наследници на непреходна хубост,която трябва да познават и ценят.
Чрез възпитаване на децата с красотата на обстановката,дрехите и предметите от бита,сътворени от трудолюбивите ръце на нашите предци,се стремим да възпитаваме гордост и преклонение,че са продължители на такъв славен народ,желание и любов да творят и те красота.
Прастарият произход на обичаите и обредите е жив и днес по българските земи и от година на година тяхната популярност нараства.Ето защо, сведенията за потеклото им ще дадат отговор на много въпроси на децата.Преди всичко те ще разберат,че обичаите са възникнали върху основата на материалната,духовна-та,социалната култура и фолклора.Това ще им даде възможност да се запознаят с една интересна страна от живота на народа и да го усетят като богато поприщеза работа и с боите,и с приложните материали ,и със словесното богатство.
Особено доказателство за естетически вкус и ваятелство са мартениците , кукерските гугли и маски , лазарските премени,
великденските яйца и обредни хлябове.Те са се предавали като реликва от родители на деца,от баби на внуци.В тях е намерил отражение оня дълбок стремеж към прекрасното,който е присъщ на нашия народ.
Емоционалното внушение на образите се постига чрез средствата на художествената изразителност - пластична и цветова.Предпразничната суетня , майсторството , вложено в изработването на облеклото и обредните прибавки са фактор за сплотяване на поколенията – деца,възрастни,подтик за създаване нови творчески решения,за усъвършенстване на образите,за иновиране на обичаите.С това се гарантира продължаване на живота на традицията.В шаренето и писането на яйцата,в пъстрите лазарски премени,в богатите гергьовски венци,българката е проявявала художествена дарба и находчивост.Тя е отразявала света и багрите на своята природа,а с красотите си е предизвиквала възхищението на околните.Днес този опит и майсторство, предадено на младото поколение възпитава толкова родолюбие и естетически чувства,че става неотменна част от живота в училище.Интересът към фолклора,възбуден у 6-7 годишните деца ще ни помогне от една страна да формираме любов към дом и родина,а от друга –ще имаме възможност да градим качества като : честност,хуманизъм, любов към труда,желание да се твори по законите на красотата. Трябва да създадем у децата интерес към фолклора,празниците, обичаите,стремеж да го съхранят и предадат.А това може да стане чрез запознаването им с обстановката и бита на нашите деди.С тази чудна красота на предмети,слова,песни и танци,с магията на обредните символи,с пъстротата на цветните багри, децата неусетно заживяват в един нов свят,в който се преплитат фантазия и реалост,където красотата повелява да се твори красота.Това трябва да залегне в основата на възпитанието в училище,защото за да направим едно дете добър и честен човек,първо трябва да го научим да обича своята култура,да я уважава и да се стреми по пътя на творчеството да я обогатява.
1.2. Характеристика на цикъла празници от Баба Марта до Гергьовден – анализ на естетико-художествегите им компоненти
Народното творчество във всичките му области е синтез на обобщени знания и преценка за живот.То е съкровищница на житейска мъдрост и художествен талант,стимул за нравствено и естетическо поведение.Неговото дълголетие може да се обясни единствено с близостта му до трудовата дейност на неговия създател.И още – до стремежа на човека към добро,справедливост и красота.Затова народното творчество винаги е било и ще бъде любимо и разбираемо за всички-и за големи и за малки.
Едно връщане към културните ценности на епохите придобива особенно значение за нас.То определя истинската стойност на всичко наследено,което има градивна фунция в нашето съвременно културно развитие.Вековете са ни оставили вълшебството на езика,богатството на багрите,силата и могъществото на материалните ценности,поетичният език на музиката,неповторимият свят на изкуството на знайни и незнайни майстори във всички области на нашият културно-исторически живот.
Народните обреди и обичаи на българите са тясно свързани със стопанската дейност и семейния живот.Тяхната цел е да осигурят плодородие по нивите и здраве и благополучие в дома.В много от тях се откриват следи стари езически представи,останали от докласовото общество-култа към слънцето,земята,към редица богове /Перун,Лада,Дажбог и др . / ,
Както и анимизма-одухотворяване на животните и въобще на заобикалящия човека свят и др.Поради невъзможността да си обясни света научно,първобитният човек вярва в силата на различни действия и заклинания.Вярата на човека от това време се основава най-вече на магията.Магията, като определена система от действия и практики,отговаря напълно на психологията на първобитния човек.Според тази психология всичко в природата се намира във взаимна връзка и няма нищо общо с причинно-следствени закономерности в научен смисъл.Човекът е смятал,че сходните явления предизвикват винаги нещо сходно.Така например с обливането на “пеперудата” с вода при обичая “Пеперуда”, с което се подражава на дъжда,се вярва, че дъждът наистина ще завали.Това е така наречената имитативна или подражателна магия.Освен това се е вярвало, че всички неща и явления, които са били по-рано във връзка помежду си , продължават да влияят едно на друго и след нарушаването на тази връзка.Тази магия се нарича контагиозна или контактна.
Магията е резултат от многократни опити и наблюдения на човека.Той е имал многократно възможност да се убеди,че огънят прогонва дивите зверове, т. е. злото ,освен това пречиства, дезинфекцира и т. н., че водата измива и изчиства.Оттук и заключението ,че огънят и водата имат очистващо,пречистващо свойство.Ето защо магията,която използва тези свойства ,се нарича очистваща.Съществува магия ,която предпазва /т.е.предо -
хранителна /,друга,която стимулира или продуцира/т. е. продуци-
раща/ и т.н.
След века на магията идва векът на религията.Човекът започва да вярва в духове и божества, от чиято воля зависят неговият живот и челият свят.За тяхното омилостивяване започват да се правят дарове, т. е. жервоприношения и да се отправят молитви , които заместват заклинанията и магиите. Появяват се религиозни химни, песни , игри.За това езическо време е характерен синкретизмът – поезия,музика и танц представляват единно цяло. Оформя се народният празничен календар.
С приемането на християнството новата религия не е в състояние да изкорени от съзнанието на народа старинните вярвания и празници.Затова много от тях християнската църква осмисля в духа на своите възгледи и ги слива със своите празници.Така, от една страна, отпадат редица ритуали, посветени на езически богове и изчезват жертвоприношенията и молитвите към тях, а от друга страна, в много християнски празници и обреди остават да присъстват и до днес редица езически поверия, практики ,заклинания и др.
Принудена да търпи компромиси, черквата се опитва да помири,макар и външно, новия култ с непоклатимата в основите си народна религия, езическа по същество, и така се стига до едно пъстро двуеверие, което винаги е възмущавало строгите ревнители на чистото християнство.По този начин целият годишен кръг от народни празници се разпределя според новите християнски празници.Докато много от благослуженията и църковните догми остават чужди на народа, много суеверия и обреди с езически характер се пазят и днес в народния бит.
Подреждането и разглеждането на народните празници по сезони се оказва най-целесъобразно, тъй като се основава на цикличността на селскостопанската работа.През зимния цикъл от празници се извършва подготвителната полска работа, през пролетния цикъл се осъществява тази работа, през летния цикъл се следи за опазване на посевите, а през есенния цикъл се събира реколтата.Поради това, че през лятото празниците и обичаите са по- малко на брой /поради усилената полска работа /, те се разглеждата заедно с пролетните.
Целият материал:
Здравейте! Вероятно използвате блокиращ рекламите софтуер. В това няма нищо нередно, много хора го правят. |
Но за да помогнете този сайт да съществува и за да имате достъп до цялото съдържание, моля, изключете блокирането на рекламите. |
Ако не знаете как, кликнете тук |
Характеристика на цикъла празници от Баба Марта до Гергьовден
- Mozo
- Skynet Cyber Unit
- Мнения: 283738
- Регистриран: пет юни 01, 2007 14:18
- Репутация: 334077
- Местоположение: Somewhere In Time
Характеристика на цикъла празници от Баба Марта до Гергьовден
- Прикачени файлове
-
- Характеристика на цикъла празници от Баба Марта до Гергьовден.rar
- (27.15 KиБ) Свален 8 пъти
-
- Подобни теми
- Отговори
- Преглеждания
- Последно мнение
-
-
Цикли при ДВГ, цикъл на Ото, цикъл на дизел, съпоставка на цикъла на дизел и цикъла на Ото, кръгов процес на газотурбина
от Mozo » вт окт 10, 2023 15:16 » в Технически наукиЦикли при ДВГ
Реалните цикли при термичните машини се различават съсществено от теоритичните. Неизбежно обаче има два ТД източника. Горещият е... - 0 Отговори
- 84 Преглеждания
-
Последно мнение от Mozo
вт окт 10, 2023 15:16
-
-
-
Без дразнителя Волгин до края на 2023 г. - празници са
от Mozo » пон дек 18, 2023 10:59 » в Любопитни новиниКак интервю на руската посланичка за БНР се превърна в таен разговор между Елеонора Митрофанова и радиожурналиста
Какво е говорила руската... - 0 Отговори
- 20 Преглеждания
-
Последно мнение от Mozo
пон дек 18, 2023 10:59
-
-
-
Без книжка: 103-годишна баба зад волана
от Mozo » ср мар 13, 2024 12:13 » в Любопитни новиниИталианската полиция залови 103-годишна нарушителка на правилника за движение по пътищата. Става дума за пенсионерка, родена през 1920 г., която... - 1 Отговори
- 26 Преглеждания
-
Последно мнение от Montoya
ср мар 13, 2024 20:14
-
-
-
Пиян тийнейджър преби майка си и баба си в Перник
от Mozo » ср апр 17, 2024 12:05 » в Любопитни новиниЗадържаха 14-годишно момче от Перник за домашно насилие, съобщиха от областната дирекция на МВР.
Сигналът за инцидента е подаден около 16:40 часа... - 0 Отговори
- 4 Преглеждания
-
Последно мнение от Mozo
ср апр 17, 2024 12:05
-
-
-
Жена на 33 години роди 11-ото си дете на 29 февруари, стана и баба
от Mozo » пет мар 01, 2024 14:26 » в Любопитни новиниЖена на 33 години роди 11-ото си дете навръх 29 февруари във Велико Търново, съобщи Нова тв.
Всички деца са нейни и от съпруга й и двамата си ги... - 0 Отговори
- 18 Преглеждания
-
Последно мнение от Mozo
пет мар 01, 2024 14:26
-