Йордан Йовков - "Шибил" - анализ

Реферати, есета, доклади и всякакви документи свързани с литературата.

Модератор: Модератори

Йордан Йовков - "Шибил" - анализ

Мнениеот Kotkata68 на Нед Мар 28, 2010 15:05

ЙОРДАН ЙОВКОВ “ШИБИЛ”
“Шибил” е първи разказ в сборника “Старопланински легенди”, който пресъздава красотата и силата на човешкия дух. Мотото е заимствано от фолклора и насочва към емоционалното въздействие на творбата.
Свободният житейски и емоционален избор на неподвластната на ограничения човешка душа. За Йовков изборът в критични моменти е най-цялостното измерение на човешката природа. Героите следват гласа на сърцето си изстрадват и защитават с живота си своя свободен избор. Облагороден и покорен от магнетичното въздействие на красотата, Шибил . –4.Любовта, която облагородява живота и побеждава смъртта5.Грехът и възмездието
Изградена върху ретроспекцията – връщане в спомена, където се редуват сюжетните моменти – срещата с Рада/завръзка/, изолирането на Шибил от хайдушкия свят, вестта от Велико кехая, срещата с майката, срещата смърт с Рада/кулминация/, която повтаря завръзката, но в центъра е промененият и пременен Шибил, а не Рада.
Шибил прави съдбовен избор след размисъл, поставен на границата на двата свята- на полето и гората, /”Шибил изпращаше Рада дотам, дето свършваше гората и започваше полето”/. Той е “цар” в планината, това е място на гордите изключителни личности, на който е противопоставено селото като свят на подлостта и измамата. Неговият избор е между подредения свят на общността, изпълнен с обикновени човешки радости и света на волното и героичното. Силата на порива към любов и щастие го тласка към гибел. Трудният нравствен избор на Шибил е съпроводен от мъчителни размисли . “червей гризеше сърцето му”, осъзнава скъпата цена, която трябва да плати, но не е разколебан;
Избор, който нарушава нормата, прави и Рада. Докато Шибил нарушава хайдушките норми /”не беше в хайдушките правила да се задяват жени”/, тя престъпва патриархално-родовите и етични традиции. Конфликтът в разказа е изграден върху драматичния сблъсък между личното право на избор и историческите възможности той да бъде приет и признат от другите.
Необяснимото и чудодейно въздействие на женската хубост е двигател на събитията /”Как стана всичко... не можа да разбере”/ /”как светеха очите й, как беше приятно да я гледа човек”/; красотата е непреодолима сила, укротяваща жестоките инстинкти /”укротени като по някое чудо”/; магнетизмът на това очарование преминава през цялата творба, следва героя по фаталния път към смъртта /”Шибил ясно виждаше две очи, които го гледат, една усмивка, която го мами” Той стана тръгна подир тези очи и тази усмивка и повече не се обърна назад”/.
Красотата и юначеството на Шибил са оценени от бея, който е готов да прости /”Какъв юнак, какъв хубавец,! Такъв човек не бива да умре/” Пленен и омагьосан от това въздействие, героят погазва традиционните норми, забравя утвърдените принципи на хайдушкия живот, не осъзнава опасностите; За естета Йовков красотата е една от вечните стойности и той я открива както във физическото й измерение, така и в духа, емоцията, нравствеността.
Рада покорява Шибил не само с поглед и усмивка, но и с гордото си неустрашимо поведение /”Каква чудновата бърканица от жена, дете и дявол”/ Дяволита и закачлива, с провокативно и дръзко поведение, тя се осмелява да заяви присъствието си като личност, откроена между останалите жени в планината.
Облагородяващото и преобразяващо въздействие на любовта върху Шибил се изразява в мислите и действията му. Преобразен от любовното влечение, той жертва хайдушката клетва и живота си; определен като “страшният хайдутин” в началото на разказа, той е избрал участта да бъде срещу установения ред, отвъд закона и мярата за добродетелно поведение /”Шибил беше погазил много закони и не знаеше вече нито искаше да знае кое е грях и кое не”/ Загърбил моралните закони, следва суровите правила на хайдушкия живот до деня, в който пред него застава Рада и му разкрива един нов свят, чужд на насилието , жестокостта и омразата – свят на любов и красота.Доскорошният разбойник осъзнава други възможности в живота освен насилието. Новата му социална роля на човек, облагороден от любовта, налага промяна на името /Мустафа заменя разбойническото име/, както и преобличането и разоръжаването на героя. сваляйки от себе си оръжието като “тежко и непотребно бреме”, той се готви за среща с новото си битие;
Пречистен и облагороден от любовта, Шибил умира, защото пътят на разбойническото му минало е белязан от безмилостни грабежи и безчовечни посегателства; преломът у него не е достатъчен, за да изкупи погазените етични норми.Необходимо е възмездие, за да бъде възстановена нарушената житейска хармония. Смъртта на Ш . е логичен завършек на невъзможността да бъде приет и в двата свята, на които е изменил, нито един от тях не би му простил прегрешенията, н в нея той открива себе си, истинската си същност на човек, скрил зад разбойническата маска нуждата от топлина, любов, красота, човешко общуване. Рада следва любимия си в смъртта; червеният карамфил, слял се с кръвта на двамата е символ на неумиращата любов, която побеждава смъртта.
Сигнатура:
Не ми казвай какво да правя... За да не ти кажа къде да идеш...!

Опознават ме само тези, на които позволя... за останалите съм просто това, което виждат!
Аватар
Kotkata68
Глобална котка-идиотка
Глобална котка-идиотка
Репутация: 3519
Kotkata68 изгражда репутацияKotkata68 изгражда репутацияKotkata68 изгражда репутацияKotkata68 изгражда репутацияKotkata68 изгражда репутацияKotkata68 изгражда репутацияKotkata68 изгражда репутацияKotkata68 изгражда репутацияKotkata68 изгражда репутацияKotkata68 изгражда репутацияKotkata68 изгражда репутацияKotkata68 изгражда репутацияKotkata68 изгражда репутацияKotkata68 изгражда репутацияKotkata68 изгражда репутацияKotkata68 изгражда репутацияKotkata68 изгражда репутацияKotkata68 изгражда репутация
 
Мнения: 24070
Регистриран: 30 Ное 2007
Наличност: 1,134,446.00
Банка: 795,580.60
Най-високи резултати: 3
Статистика на победите: 0
пол: Жена





Назад към Литература

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 0 госта