“Дядо Йоцо гледа” - анализ

Реферати, есета, доклади и всякакви документи свързани с литературата.

Модератор: Модератори

“Дядо Йоцо гледа” - анализ

Мнениеот Kotkata68 на Нед Фев 28, 2010 11:29

“Дядо Йоцо гледа” – анализ на трите срещи на
дядо Йоцо с българското


Когато обръща поглед към своята съвременност след Освобождението, Иван Вазов я оценява от позицията на възрожденския патриотичен идеал. Драматичното разминаване между мечта и действителност обуславя критицизма, характерен за социалния реализъм на автора на “Дядо Йоцо гледа”.
Разказът “Дядо Йоцо гледа” е художествено обобщение на Вазовите наблюдения върху обществения живот в България през първите две десетилетия след извоюването на националната свобода.Текстът изгражда противоречивата картина на “българското”, което е ценностно разделено и включва както позитивни явления, така и негативни тенденции. Образът на дядо Йоцо е въплъщение на гордостта от настъпилата промяна, чиито символни знаци – българският околийски началник, българският войник и построената от български инженери железопътна линия, въодушевяват слепия старец. Вазовият герой изразява присъщото за възрожденската епоха благоговение пред отечеството, дълбокото вълнение поради съдбовната метаморфоза в битието на нацията. Физическата слепота на персонажа е в опозиция на духовното му зрение, чрез което той съзира един невидян от съселяните му лик на родното – извисен, идеализиран, осъзнат като реализация на съкровената мечта. Разказът изгражда два типа художествено пространство – първото е сътворено от романтичната, патриотична визия на следосвобожденската действителност и нейните нови институции, а второто е затворено в пределите на непроменящия се дребнав бит с неговите груби нрави.
Смисловият парадокс в заглавието на творбата внушава представата за особената оценъчна позиция на главния герой. Той е част от обрисувания свят на малкото балканско селце, но в същото време е и страничен наблюдател, дистанциран от всекидневните дрязги. Героят възприема като необикновено събитие създаването на независими институции и изразява по детски непосредствено и чисто своето възхищение и умиление. За него самостоятелната политическа власт, чието олицетворение е околийският началник, и българската войска, символизирана от единствения войник в селото, са красноречиви, убедителни свидетелства за стойността на свободата. В съзнанието на свободолюбивият българин новият живот се свързва с голямото, значимото, което разкрива възродената сила на нацията, нейната сплотеност и просперитет.
Изправен пред околийския началник и войника, незрящият старец изпитва благоговение пред внушаващи респект атрибути на възкресената българска мощ – еполетите, екселбантите, сабята: “ Той се спуска и стиска пъргавата ръка, която войникът му подава весело. Па му бара дебелия шинел, копчетата, фуражката, хваща сабята и я целува.”
Художествените детайли, открояващи душевните преживявания на слепеца при срещата с околийския началник и войника, изграждат представата за съприкосновение с изключителен, ценностно извисен свят. Преклонението и смирението характеризират действията на обзетия от трепетни, блажени чувства герой. Чрез образа му възкръсва възрожденският българин с неговия пиетет към символите на родното, с неговото възхищение от някогашното величие на българското оръжие. Дядо Йоцо възприема съвременността като будеща възторг реализация на националния блян: “Та сега си имаме българска войска? – пита той и трепери от щастие.”
Слепецът не само назовава с въодушевление символите на възродената българска държава (“български сарай в София”, “български топове”, “български талим” ), но и долавя движението напред, възхода на нацията. За разлика от съселяните си, според които дългоочакваната промяна не се е състояла, дядо Йоцо има сетива за новото. Образът на преминаващата през Искърския пролом железница се превръща в символ на динамиката, белязала света на родното. Необичайният за пътниците поздрав на слепия герой от висотата на канарата изразява неговото преклонение пред пробудилата се за нов живот родина: “Сега ”българското” му се представи нещо велико, могъществено, необятно…българска ръка сечеше планините, българският ум измисляше работи, да се чуди и мае човек!”
Антитезистно са представени две несъвместими житейски позиции. Докато дядо Йоцо се чувства приобщен към ставащото в родината и изразява възхищението си, останалите селяни са затворени в тясното пространство на битовото и живеят с потискащите проблеми на делника. В системата от опозиции, определящи посланията на текста, изпъква противопоставянето между мрак и светлина, слепота и зрение – метафоричният епитет, който характеризира селяните: “тъмните умове на тия тъмни хора”, и съзнанието на дядо Йоцо, което е озарено от “ ясна звезда”. “Окатите” живеят в тъмнината на незаинтересоваността и неведението за събитията, разтърсващи нацията. До това прозрение достига и дядо Йоцо: “Ще рече човек, че те са слепи, а аз гледам.”
Последният композиционен фрагмент на художествения текст обрисува лаконично смъртта на героя на скалата над Искърската клисура. Тази картина символизира нравственото извисяване на Вазовия персонаж, издигнал се над преходното, дребнавото в бита. Заключителното изречение на творбата представя патриота на фона на Отечеството, пред което той се прекланя и в чието достойно бъдеще непоколебимо вярва: “Йоцо беше ненадейно издъхнал, поздравявайки нова България…”
В разказа “Дядо Йоцо гледа” повествователят противопоставя различни житейски позиции и изразява своето убеждение, че е необходимо да се оцени изключителната стойност на изстраданата национална свобода.
Сигнатура:
Не ми казвай какво да правя... За да не ти кажа къде да идеш...!

Опознават ме само тези, на които позволя... за останалите съм просто това, което виждат!
Аватар
Kotkata68
Глобална котка-идиотка
Глобална котка-идиотка
Репутация: 3359
Kotkata68 изгражда репутацияKotkata68 изгражда репутацияKotkata68 изгражда репутацияKotkata68 изгражда репутацияKotkata68 изгражда репутацияKotkata68 изгражда репутацияKotkata68 изгражда репутацияKotkata68 изгражда репутацияKotkata68 изгражда репутацияKotkata68 изгражда репутацияKotkata68 изгражда репутацияKotkata68 изгражда репутацияKotkata68 изгражда репутацияKotkata68 изгражда репутацияKotkata68 изгражда репутацияKotkata68 изгражда репутацияKotkata68 изгражда репутация
 
Мнения: 24036
Регистриран: 30 Ное 2007
Наличност: 1,132,608.70
Банка: 795,580.60
Най-високи резултати: 3
Статистика на победите: 0
пол: Жена





Назад към Литература

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 0 госта