Добре дошли! Регистрирането отнема няколко минути и е напълно безплатно, но ще ви даде повече възможности. Може да влезете направо с профила си от Фейсбук. Натиснете тук!

Пазарът на бира в България

Реферати, есета, доклади и всякакви документи свързани с икономика, финанси, счетоводство, маркетинг.

Модератор: Модератори

Пазарът на бира в България

Мнениеот Mozo на Сря Окт 28, 2009 20:10

Оценете характера на пазара на бира в България
Развитието на пазара на бира в България се оказа твърде динамично през последните години. Експертите отчитат, че видимо е променена културата на пиене на българина. Той започна да предпочита и да консумира бира пред твърдия алкохол, нещо повече, бирата се превърна едва ли не в национална напитка и то в страна с винарски традиции като България. Няколко са основните причини за тези драстични промени:
навлизането на българския пазар на няколко големи чуждестранни фирми с традиции и опит в производството на бира,оттам породилата се силна конкуренция между тях,което принуди фирмите да включат в действие пълния си арсенал от висококвалифицирани мениджъри за разработване на печеливши стратегии за завземане на нови територии и за запазване на стари такива. Тези причини доведоха като следствена връзка все по-нарастващото търсене на този продукт в България, свързано с все по-богатото предлагане на асортимент и качество.
У нас има 13 пивоварни завода.На българския пазар се установиха като собственици и производители трите най-големи европейски пивоварни фирми- 1.„Интербрю”-Белгия:обединява заводите „Каменица” АД, „Плевенско пиво” АД, „Бургаско пиво” АД и „Хасково” АД.През 2004г. „Интербрю” се обедини с бразилската „Амбев” и се преобрази в „Инбев”-най-голямата пивоварна в света, притежаваща 14% от световния пазарен дял.;2.”Хайнекен”-Холандия:включва „Загорка” АД и „Ариана” АД, и 3.”Калсберг”-Дания: през 2002г. пивоварната група „Калсберг” става мажоритарен собственик на заводите „Шуменско пиво” АД и „Пиринско пиво” АД.
Други играчи на пазара на бира са:”Болярка ВТ”, чийто собственик от 1997г. е Мел инвест-холдинг”АД.; през 2002г.”Варненско пиво” АД изкупи „Леденика” АД и се оформи нова българска пивоварна структура, собственост на „ММ холдинг”; ”Ломско пиво” АД; „Пивоварна-София” АД; „Агрима” АД, „Тримекс сервиз” АД.
Един факт за сравнение:Преди 20 години в България се произвеждаха 2 вида пиво-обикновено и специално/Днес у нас се произвеждат над 50 асортимента светла и тъмна бира.
От изложеното дотук става ясно, че за дефицит вече не може да се говори и че вкуса дори и на най-претенциозните любители на пенливото питие може да бъде задоволен.
Факт е,че биреният пазар расте непрекъснато от 1997г. насам.Общо за деветмесечието на тази година, членовете на съюза на пивоварите в България са продали с 1.7% повече от същия период на миналата година.На първо място застава „Каменица”АД, след нея „Загорка” АД, на трето място-„Карлсберг България”, следвана от „Болярка ВТ”, „Ломско пиво” АД и „Агрима” АД. До август 2005г. е отчетен ръст в потреблението в размер на 2.58% в сравнение със същия период на миналата година.Основната причина за това е гъвкавата ценова политика и пускането на няколко нови марки на пазара.Последното е само един от основните инструменти на неценовата конкуренция,характерна за този вид пазар.Наред с новата асортиментна политика, производителите наблягат на разнообразие на опаковки и дизайн, въвеждане на фирмен амбалаж, съвременно високопроизводително оборудване, непрекъснати инвестиции в нови технологични решения.Примери в това отношение:
за асортимент:
-за 2005г. –„Каменица” АД пусна уникална технология за производство на малцова, нефилтрирана бира-Каменица Бяло;
-Пивоварна „Болярка” започва лицензирано производство на „Калтенберг пилз”-първата баварска бира у нас;
-„Карлсберг България” в стремежа си да съчетае традиции и иновация,създаде и пусна на пазара уникално по рода си у нас-„Шуменско червено” и мн. други.
за разнообразие на опаковки и дизайн:
-„Леденика” и „Варненско пиво” пуснаха на пазара революционна бутилка-малка,пластмасова.Даже се твърди, че пивото в тази бутилка е с по-голяма трайност и свежест, тъй като се пастьоризира по специална технология.
-през 2003г. от „Загорка” АД твърдят, че дори и опаковките, използвани от тях се лансират като лукс спрямо въведената от „Каменица” пластмасова бутилка от 1.5 литра. Жестоката конкуренция между фирмите-производителки на бира и стремежа към завземане на нови територии накараха „Загорка” да преразгледа своето виждане-през тази година бе пусната нова поточна линия за РЕТ бутилки(за „Ариана” и „Загорка Магнум”) с голям капацитет. ”Новата РЕТ линия има стратегическо значение за „Загорка”, тъй като търсенето на бира в пластмасова опаковка непрекъснато нараства.Рет сегментът има 36% дял от целия пазар и е 50 на сто от пазара за домашна консумация”-коментира Николай Добрев, производствен мениджър в завода.
Качеството на пивото е вече номер едно на пазара.Тук се намесват произхода и качеството на суровините,технологичната обработка,поддържането на качеството на производство и др.Относно суровините например „Каменица” използва чужд сорт хмел,докато „Загорка” само български.Други примери в областта на качеството:
-През 1997г. „Загорка” е първата пивоварна в България, Централна и Източна Европа, чиято система за управление и контрол получава сертификат за качество по стандарта ISO-ISO 9002;
-„Болярка ВТ” АД притежава ISO 9001:2000 и др.
Годишната консумация на бира у нас непрекъснато расте(2002г.-51л. на човек, 2003г. -55л., 2004-61л.).Нетрадиционната консумация на бира през зимата (предимно на тъмно пиво) също нараства.Забелязва се предпочитание сред младото поколение на бира пред концентриран алкохол. Постепенно бирата се превръща в модно питие.Несъмнено до всичко това води едно от най-мощните оръжия на фирмите-производителки, а именно –РЕКЛАМАТА.Именно в тази насока те проявяват най-голямо творчество и тук влагат най-много пари. Според някои данни например до март 2004г. производителите на високоалкохолни напитки и бира са инвестирали в преса и телевизии ок. 6.5 млн. лева, а за същия период на 2003г.-5.9 млн. лева.
Ето и някои примери за реклами и рекламни стратегии:
-„Леденика” разиграва най-големите бирени награди през лятото на 2003г.(Мерцедес S-класа);
-„Ариана” е първата българска марка, която е снимала реклама с участието на попфолк звезда.Марката „Ариана” се лансира за най-масовата бира в България-съответно стратегията е да се използва най-популярната музика в България.Явно стратегията е била печеливша,защото според изследване на „ Алфа рисърч”, рекламата на „Ариана” е на първо място сред 20-те най-запомнени реклами.
-Друг вид рекламна стратегия е използването на популярни лица от шоу-бизнеса.Такава е стратегията на „Шуменско”, които свързват името на своята марка с известни личности като Слави Трифонов,Кръстьо Лафазанов.
-Друга твърде популярна стратегия е свързването на продукта със спорта(футбол, тенис, Формула 1 и др.)-за радост на всички фенове!

Като се говори за реклама, неминуемо става въпрос за непозволените средства в тази област,които превръщат конкуренцията в нелоялна.В този смисъл в България се прилага закона за защита на конкуренцията.Често фирмите-производителки на бира биват глобявани при несъблюдаване на този закон от Комисията за защита на конкуренцията(напр. „Загорка” АД-през 2003г. на обща стойност 365 хил. лв, през 2004г.-„Леденика и ММ” АД-с 75 хил. лв.).По-често обаче реализираните печалби са по-големи от глобите, което мотивира фирмите да продължават тази паразитна практика;
През последните 3 години бе заета една празна ниша във връзка с рекламата на бира.Този продукт вече си има специализирано издание-сп.”Халба”-което непрестанно обновява информацията от света на бирата.
По повод ценовите способи за конкуренция, най-допустимия вариант е този на скрито или явно съглашателство между фирмите-производителки за поддържане на отнсително по-високи цени.
Интересен факт, свързан с нарастващото потребление на бира е появата на заведения, за които е характерна консумацията на бира-т.нар. „пъбове”.Това, което се запазва като тенденция в потреблението у нас е предпочитанието на „нашенските” марки бира пред „чуждите”.Може би причината е в цената, може би в отличното качество и атрактивност на българските марки.За всеки причината е различна.
Като цяло пазара на бира в България се оформи като типичен олигополен пазар, за който са характерни:
а/няколко големи фирми на пазара, б/предимно неценова конкуренция (което не изключва ценовата), в/скрити или явни договорености м/у заинтересованите фирми за поддържане на относително високи цени.
Отчитайки всички тези специфики на пазара на бира в България, може да се допусне, че съществени промени в пазарните дялове на фирмите няма да настъпят.Това е един адекватно разиващ се конкурентен пазар.С цел оцеляване могат да се наблюдават сливания на по-малки фирми, производителки на бира, което не е задължително да доведе до промяна на техните пазарни дялове.
Сигнатура:
ИзображениеИзображение
Аватар
Mozo
Lame forum support
Lame forum support
Репутация: 7297
Mozo изгражда репутацияMozo изгражда репутацияMozo изгражда репутацияMozo изгражда репутацияMozo изгражда репутацияMozo изгражда репутацияMozo изгражда репутацияMozo изгражда репутацияMozo изгражда репутацияMozo изгражда репутацияMozo изгражда репутацияMozo изгражда репутацияMozo изгражда репутацияMozo изгражда репутацияMozo изгражда репутацияMozo изгражда репутацияMozo изгражда репутацияMozo изгражда репутацияMozo изгражда репутацияMozo изгражда репутация
 
Мнения: 144889
Регистриран: 01 Юни 2007
Наличност: 1,350,262.50
Банка: 5,487,926.26
Местоположение: Somewhere In Time
Най-високи резултати: 43
Статистика на победите: 0





Назад към Икономика

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: Grapeshot [Crawler], Мими Лозева и 2 госта