ДАНТЕ АЛИГИЕРИ И ИТАЛИАНСКИЯТ РЕНЕСАНС
Първият творец, който започва да се отдалечава от Средновековието и набелязва посоката за развитие на новото време, е Данте Алигиери (1265-1321). Той въплъщава неспокойния дух на Италия. Изучил цялата средновековна теология, почувствал в сърцето си трепетите на първата любов, Данте става певец на човешкия устрем към вечната духовност на идеала за красота, чието битие е творческата мисъл.
Първият ренесансов поет не само В Италия, но и в Западна Европа възпява платоничните си любовни устреми към една жена, която, макар и присъствала за кратко в живота му, се превръща в духовен олтар за творческите изповеди на мислителя хуманист Данте Алигиери: „И тъй, ако на оня, чрез когото живеят всички неща, е угодно, щото моят живот да трае още няколко години, аз се надявам да кажа за нея, за тази благословена жена - онова, което никога не е казано за някоя.” Данте изпълнява творческото си обещание. Написва „Божествена комедия”, която слага край на средновековния теоцентризъм и поставя началото на ренесансовия универсализъм.
Но първият полъх на Ренесанса идва не от тази поема, а от сонетите, написани за Беатриче, формирали ново художествено съдържание на първия ренесансов поетичен сборник „Нов живот”. В това първо произведение на Данте присъства голямата и вечна тема за любовта и съкровените изповеди на човешкото сърце:
Любов и дух велик са неразделни,
според певецът пеещ в песента,
един без друг не могат поотделно
като душата ни без мисълта.
В „Нов живот” Данте поетически интерпретира пробуждането на човешката -душевност за естествените чувства, потискани почти цяло хилядолетие. Все още интимният полет на любовната изповед е в света на божественото, но чувството е земно, изпълнено със зрими, реални желания. Поривът има вертикална художествена проекция. Серафичността на чувството внушава идеята за нов „божествен” размисъл за смисъла на живота, но направен от човека. Поетичната визия за света на човешките емоции носи философска дълбочина и нов творчески поглед.
Смъртта на Беатриче сакрализира нейния образ. Човешкият земен живот се оказва духовно устремен към селенията на божественото. Данте творчески преосмисля връзката между земно и божествено.
В замисъла на своята „Божествена комедия” Алигиери влага цялата средновековна мъдрост и основните постулати на християнската теология, които за него са началото и краят на човешкото битие и история, но и своето ново разбиране на любовта. За Данте Алигиери любовта е символ на човешкото и божественото, на мъдростта и красотата. Макар все още Средновековието да е част от човешкото битие, Данте надмогва тясната рамка на своето време чрез универсалния философски размисъл за духовния безкрай на човешката мисъл. Хуманизмът като философия на новото време разкрепостява съзнанието на твореца: „Аз, чието отечество е светът, както морето е отечество на рибите, макар да съм пил от водите на Арно, преди да са ми поникнали зъбите, аз обичам Флоренция, заради Която обич приех несправедливото заточение и основавам моята присъда повече върху разума, отколкото върху чувството... ”
Ново е мисленето на Данте. Той приема за свое отечество целия свят и се смята за гражданин на планетата, макар да носи болезнена обич Към Флоренция - своето родно място. Носи съзнание, че неговото човешко начало е основна ценност на живота. Осмисля същността му. Данте не приема нещата безкритично, защото: „Ние, които можем да познаем най-доброто, което живее у нас, не можем да следваме грешките и заблужденията на стадото, но трябва да ги поправим. Защото тези, у които живее и тупти човешката интелигентност и разум, са надарени с божествена свобода и не са обвързани с никаква традиция. И затова е съвсем естествено, че те не могат да търпят господството на законите, но по-скоро те самите налагат на законите своето разбиране и своята воля. ”
Първият ренесансов поет заявява категорично своята независимост от средновековните традиции, отстоява своята абсолютна свобода, Която не признава никакво господство на законите над собствената му личност и дори налага своето разбиране и воля над тях. Казаното доказва по един безспорен начин свободолюбието на духа му. И макар Данте да разполага и Ада, и Чистилището, и Рая в подземните и наднебесните селения, те са изпълнени като условни художествени пространства с историята на безброй човешки съдби. Човешкото доминира в художествената идея на „Божествена комедия”.
В своето произведение „За монархията” Данте разглежда природата на човека и открива в нея две начала, две основи. Едната е в телесната природа, а другата - в душата, в духа: „Между всички същества само човекът е в средата между доброто и злото. Ето защо философите го поставят точно на хоризонта, в средата между двете хемисфери, между двете полукълба. Изменяем и подлежащ на провал в своите две съществени части, душата и тялото, и съвършен, ако го гледаме само от духовна гледна точка. ” Така Данте Алигиери схваща човека като сложно същество, като двойствено създание, за което е възможно движение надолу; но и нагоре, т.е. към зло или към добро, както и стремеж към грозно или прекрасно. Формира се разбиране за противоречивото единство на човешката природа. В нея се срещат крайностите. Развитието на човека е контрастно. В една и съща ситуация се проявява доброто или злото в неговата природа: „Провидението само е предложило на човека две върховни цели: щастието на земния живот, което обхваща приложението на добродетелите, съставящо земния рай, и блаженството на вечния живот, което съдържа божествените радости. Които не биха могли да бъдат постигнати от човека без божествената светлина и помощ, символизиращи небесния рай. ”
За Данте възможностите на човека да постигне или реализира земните радости и да се издигне до божественото небесно блаженство са еднакво реални и допустими за всеки човек, ако той има волята, твърдостта и търпението да води живот, съобразен със земните и божествените изисквания на собствената му двойствена природа.
Според ренесансовия мислител, всеки човек би могъл да се издигне до висотата на небесното блаженство, но за това ще трябва да скъса с наклонностите, които го дърпат назад към животинската му природа, която е едната страна на неговата същност.
Има различни пътища за достигане на тази божествена радост. Един от тях е „философското обучение и възпитание, чрез което ние можем да се издигнем до възможните и допустими за човека радости, като следваме философските изисквания и регулираме според тях моралните и интелектуалните добродетели”. Следването на философските изисквания, според Данте, е достатъчно за реализиране на земните човешки радости, за осъществяване на човешкото щастие на земята. Но човекът, според него, е и духовно същество, което означава, че той има идеална насоченост, духовна задача и цел, която надминава земните стремежи на човека. За да постигне духовно блаженство, което за Данте е крайната цел и идеалното състояние, за което е достойна човешката душа, е необходимо духовно образование. То надминава човешкия разум и стои високо над него. Така „ние сме насочени към тази своя божествена страна от теологията, вярата, надеждата и милостта”. Това са пътищата, по които човек може да се издигне, чрез които може да осъществи полагаемите му се радости и блаженства. Едните чрез помощта на човешкия разум, чийто пламък ни е предаден от философите, а другите пътища са ни посочени ,,от светия дух, който ни е открил върховната истина, необходима за нашето спасение чрез пророците - чрез Христа, вечния син на Бога и учениците му”.
Данте Алигиери пръв открива величието на човешкия разум, макар и все още подчинен на християнските догми. Ренесансовите процеси в Западна Европа са започнали. Човекът прозира мъдростта на нова епоха, чиято истина е в осъзнатата свобода на мисъл и съзнание.
Прочетено: 1023 пъти
Здравейте! Вероятно използвате блокиращ рекламите софтуер. В това няма нищо нередно, много хора го правят. |
Но за да помогнете този сайт да съществува и за да имате достъп до цялото съдържание, моля, изключете блокирането на рекламите. |
Ако не знаете как, кликнете тук |
Данте Алигери и италианският ренесанс
Безплатни есета, реферати, доклади, анализи и всякакви теми свързани с литературата.
Константин Преславски, Черноризец Храбър, Паисий Хилендарски, Любен Каравелов, Добри Чинтулов, Добри Войников, Петко Р. Славейков, Христо Ботев, Иван Вазов, Алеко Константинов, Пенчо Славейков, П.К. Яворов, Димчо Дебелянов, Елин Пелин, Гео Милев, Никола Вапцаров, Христо Смирненски, Атанас Далчев, Йордан Йовков, Никола Фурнаджиев, Елисавета Багряна, Димитър Димов, Димитър Талев, Веселин Ханчев, Йордан Радичков, Николай Хайтов, Блага Димитрова, Христо Фотев, Борис Христов и Виктор Пасков
Константин Преславски, Черноризец Храбър, Паисий Хилендарски, Любен Каравелов, Добри Чинтулов, Добри Войников, Петко Р. Славейков, Христо Ботев, Иван Вазов, Алеко Константинов, Пенчо Славейков, П.К. Яворов, Димчо Дебелянов, Елин Пелин, Гео Милев, Никола Вапцаров, Христо Смирненски, Атанас Далчев, Йордан Йовков, Никола Фурнаджиев, Елисавета Багряна, Димитър Димов, Димитър Талев, Веселин Ханчев, Йордан Радичков, Николай Хайтов, Блага Димитрова, Христо Фотев, Борис Христов и Виктор Пасков
Отиди на
- Въпроси, информация, новини
- ↳ Въпроси и проблеми, свързани с Kaminata.net
- ↳ Информация и новини
- ↳ Анкети
- ↳ Поздрави!!!
- Обсъждане
- ↳ Лафчета, лични проблеми, въпроси и още
- ↳ Любопитни новини
- ↳ Всичко за електронната цигара
- ↳ Поезия, лично и чуждо творчество!!!
- ↳ Миг в кадър
- ↳ Спам, спам, спам!!!
- Забавление и образование
- ↳ Музика
- ↳ Филми
- ↳ Книги
- ↳ Всякакви игри
- ↳ Форумни игри
- ↳ Реферати, есета, доклади, анализи
- ↳ Заявки за сваляне от Помагало
- ↳ Биология
- ↳ Български език
- ↳ География
- ↳ Геодезия, геология
- ↳ Геополитика
- ↳ Геофизика
- ↳ Европейска интеграция
- ↳ Екология
- ↳ Журналистика
- ↳ Информатика, IT, интернет
- ↳ Икономика
- ↳ История
- ↳ Литература
- ↳ Математика
- ↳ Медицина
- ↳ Механика
- ↳ Митология
- ↳ Педагогика
- ↳ Политология, политика
- ↳ Полиция, отбрана, национална сигурност
- ↳ Право
- ↳ Психология
- ↳ Радиоелектроника
- ↳ Религия
- ↳ Социология и социална политика
- ↳ Статистика
- ↳ Технически науки
- ↳ Транспорт
- ↳ Туризъм
- ↳ Физика и астрономия
- ↳ Физкултура и спорт
- ↳ Философия
- ↳ Химия
- ↳ Чужди езици
- ↳ Други
- Свободно време
- ↳ Свободно време
- ↳ Спорт
- ↳ Авто-мото
- ↳ Кулинария и рецепти
- ↳ Салати, предястия, аламинути
- ↳ Супи
- ↳ Ястия с месо
- ↳ Ястия с птиче месо
- ↳ Десерти и тестени ястия
- ↳ Ястия с риба
- ↳ Вегетариански ястия
- ↳ Пици
- ↳ Напитки и коктейли
- ↳ Други
- Компютри, интернет, програмиране
- ↳ Хардуер
- ↳ Интернет свят
- ↳ Софтуер
- ↳ Линукс - инсталация, настройки, проблеми
- Мобилен свят
- ↳ GSM новини, проблеми и въпроси
- ↳ Полезни нещица
- Много смях и закачки
- ↳ Вицове и смешни истории
- ↳ Забавни клипове и картинки
- ↳ Развлечения, тъпизми и всякакви подобни
- Архив
- ↳ Архив
- ↳ Софтуерни продукти
- ↳ Аудио и видео
- ↳ Изображения
- ↳ Текстови редактори
- ↳ Браузъри
- ↳ Windows инструменти
- ↳ Инсталация
- ↳ Антивирус
- ↳ Почистване и отпимизация
- ↳ Чертане и 3D моделиране
- ↳ Отдалечен достъп
- ↳ Плейъри
- ↳ Хард диск инструменти и бекъп
- ↳ CD/DVD/BlueRay инструменти
- ↳ FTP клиенти
- ↳ Интернет/Мрежи
- ↳ Програмиране
- ↳ Архивни мениджъри
- ↳ OCR - оптично разпознаване на текст
- ↳ Друг софтуер
- ↳ IT Новини