Здравейте! Вероятно използвате блокиращ рекламите софтуер. В това няма нищо нередно, много хора го правят.

     Но за да помогнете този сайт да съществува и за да имате достъп до цялото съдържание, моля, изключете блокирането на рекламите.

  Ако не знаете как, кликнете тук

Данте Алигери и италианският ренесанс

Безплатни есета, реферати, доклади, анализи и всякакви теми свързани с литературата.
Константин Преславски, Черноризец Храбър, Паисий Хилендарски, Любен Каравелов, Добри Чинтулов, Добри Войников, Петко Р. Славейков, Христо Ботев, Иван Вазов, Алеко Константинов, Пенчо Славейков, П.К. Яворов, Димчо Дебелянов, Елин Пелин, Гео Милев, Никола Вапцаров, Христо Смирненски, Атанас Далчев, Йордан Йовков, Никола Фурнаджиев, Елисавета Багряна, Димитър Димов, Димитър Талев, Веселин Ханчев, Йордан Радичков, Николай Хайтов, Блага Димитрова, Христо Фотев, Борис Христов и Виктор Пасков
Нова тема Отговори
Потребителски аватар
Mozo
Skynet Cyber Unit
Skynet Cyber Unit
Мнения: 297061
Регистриран: пет юни 01, 2007 14:18
Репутация: 368969
Местоположение: Somewhere In Time

Данте Алигери и италианският ренесанс

Мнение от Mozo »

ДАНТЕ АЛИГИЕРИ И ИТАЛИАНСКИЯТ РЕНЕСАНС
Първият творец, който започва да се отдалечава от Средновековието и набелязва посоката за развитие на новото време, е Данте Алигиери (1265-1321). Той въплъщава неспокойния дух на Италия. Изу­чил цялата средновековна теология, почувствал в сърцето си трепетите на пър­вата любов, Данте става певец на човеш­кия устрем към вечната духовност на иде­ала за красота, чието битие е творчес­ката мисъл.
Първият ренесансов поет не само В Италия, но и в Западна Европа възпява платоничните си любовни устреми към една жена, която, макар и присъствала за кратко в живота му, се превръща в духовен ол­тар за творческите изповеди на мислителя хуманист Данте Алигиери: „И тъй, ако на оня, чрез когото живеят всички неща, е угодно, щото моят живот да трае още няколко години, аз се надявам да кажа за нея, за тази благословена жена - онова, което никога не е казано за някоя.” Данте изпъл­нява творческото си обещание. Написва „Божествена комедия”, която слага край на средновековния теоцентризъм и поставя началото на ренесансовия универсали­зъм.
Но първият полъх на Ренесанса идва не от тази поема, а от сонетите, написани за Беатриче, формирали ново художествено съдържание на първия ренесансов поетичен сборник „Нов живот”. В това първо произведение на Данте присъства голямата и вечна тема за лю­бовта и съкровените изповеди на човеш­кото сърце:
Любов и дух велик са неразделни,
според певецът пеещ в песента,
един без друг не могат поотделно
като душата ни без мисълта.
В „Нов живот” Данте поетически интерпретира пробуждането на човешката -душевност за естествените чувства, потискани почти цяло хилядолетие. Все още интимният полет на любовната изповед е в света на божественото, но чувство­то е земно, изпълнено със зрими, реални желания. Поривът има вертикална худо­жествена проекция. Серафичността на чувството внушава идеята за нов „божествен” размисъл за смисъла на живота, но направен от човека. Поетичната визия за света на човешките емоции носи философска дълбочина и нов творчески поглед.
Смъртта на Беатриче сакрализира ней­ния образ. Човешкият земен живот се оказва духовно устремен към селенията на божественото. Данте творчески преосмисля връзката между земно и божествено.
В замисъла на своята „Божествена ко­медия” Алигиери влага цялата среднове­ковна мъдрост и основните постулати на християнската теология, които за него са началото и краят на човешкото битие и история, но и своето ново разбиране на любовта. За Данте Алигиери любовта е символ на човешкото и божественото, на мъдростта и красотата. Макар все още Средновековието да е част от човешкото битие, Данте надмогва тясната рамка на своето време чрез универсалния философски размисъл за ду­ховния безкрай на човешката мисъл. Хума­низмът като философия на новото време разкрепостява съзнанието на твореца: „Аз, чието отечество е светът, както мо­рето е отечество на рибите, макар да съм пил от водите на Арно, преди да са ми поникнали зъбите, аз обичам Флоренция, зара­ди Която обич приех несправедливото зато­чение и основавам моята присъда повече вър­ху разума, отколкото върху чувството... ”
Ново е мисленето на Данте. Той приема за свое отечество целия свят и се смята за гражданин на планетата, макар да но­си болезнена обич Към Флоренция - своето родно място. Носи съзнание, че неговото човешко начало е основна ценност на живота. Осмисля същността му. Данте не приема нещата безкритично, защото: „Ние, които можем да познаем най-доброто, което живее у нас, не можем да следваме грешките и заблужденията на стадото, но трябва да ги поправим. Защото тези, у ко­ито живее и тупти човешката интелигент­ност и разум, са надарени с божествена сво­бода и не са обвързани с никаква традиция. И затова е съвсем естествено, че те не мо­гат да търпят господството на законите, но по-скоро те самите налагат на законите своето разбиране и своята воля. ”
Първият ренесансов поет заявява кате­горично своята независимост от средновековните традиции, отстоява своята аб­солютна свобода, Която не признава никакво господство на законите над собст­вената му личност и дори налага своето разбиране и воля над тях. Казаното доказва по един безспорен начин свободолюбието на духа му. И макар Данте да разпо­лага и Ада, и Чистилището, и Рая в под­земните и наднебесните селения, те са изпълнени като условни художествени пространства с историята на безброй човешки съдби. Човешкото доминира в худо­жествената идея на „Божествена коме­дия”.
В своето произведение „За монархия­та” Данте разглежда природата на човека и открива в нея две начала, две основи. Едната е в телесната природа, а друга­та - в душата, в духа: „Между всички съ­щества само човекът е в средата между доб­рото и злото. Ето защо философите го пос­тавят точно на хоризонта, в средата между двете хемисфери, между двете полукълба. Изменяем и подлежащ на провал в своите две съществени части, душата и тялото, и съвършен, ако го гледаме само от духовна гледна точка. ” Така Данте Алигиери схва­ща човека като сложно същество, като двойствено създание, за което е възможно движение надолу; но и нагоре, т.е. към зло или към добро, както и стремеж към грозно или прекрасно. Формира се разби­ране за противоречивото единство на чо­вешката природа. В нея се срещат край­ностите. Развитието на човека е контрастно. В една и съща ситу­ация се проявява доброто или злото в не­говата природа: „Провидението само е предложило на човека две върховни цели: щастието на земния живот, което обхваща приложението на добродетелите, съставящо земния рай, и блаженството на вечния живот, което съдържа божествените радости. Които не биха могли да бъдат пос­тигнати от човека без божествената свет­лина и помощ, символизиращи небесния рай. ”
За Данте възможностите на човека да постигне или реализира земните радос­ти и да се издигне до божественото не­бесно блаженство са еднакво реални и до­пустими за всеки човек, ако той има воля­та, твърдостта и търпението да води живот, съобразен със земните и божествените изисквания на собствената му двойствена природа.
Според ренесансовия мислител, всеки човек би могъл да се издигне до висотата на небесното блаженство, но за това ще трябва да скъса с наклонностите, които го дърпат назад към животинската му природа, която е едната страна на него­вата същност.
Има различни пътища за достигане на тази божествена радост. Един от тях е „философското обучение и възпитание, чрез което ние можем да се издигнем до възможните и допустими за човека радости, като следваме философските изисквания и регу­лираме според тях моралните и интелекту­алните добродетели”. Следването на философските изисквания, според Данте, е достатъчно за реализиране на земните човешки радости, за осъществяване на човешкото щастие на земята. Но човекът, според него, е и духовно същество, което означава, че той има идеална насоченост, духовна задача и цел, която надминава зем­ните стремежи на човека. За да постиг­не духовно блаженство, което за Данте е крайната цел и идеалното състояние, за което е достойна човешката душа, е не­обходимо духовно образование. То надминава човешкия разум и стои високо над него. Така „ние сме насочени към тази своя божествена страна от теологията, вярата, надеждата и милостта”. Това са пътища­та, по които човек може да се издигне, чрез които може да осъществи полагаеми­те му се радости и блаженства. Едните чрез помощта на човешкия разум, чийто пламък ни е предаден от философите, а другите пътища са ни посочени ,,от све­тия дух, който ни е открил върховната истина, необходима за нашето спасение чрез пророците - чрез Христа, вечния син на Бога и учениците му”.
Данте Алигиери пръв открива величие­то на човешкия разум, макар и все още под­чинен на християнските догми. Ренесан­совите процеси в Западна Европа са за­почнали. Човекът прозира мъдростта на нова епоха, чиято истина е в осъзнатата свобода на мисъл и съзнание.
Прочетено: 1023 пъти
Изображение
Нова тема Отговори

Върни се в “Литература”