Здравейте! Вероятно използвате блокиращ рекламите софтуер. В това няма нищо нередно, много хора го правят.

     Но за да помогнете този сайт да съществува и за да имате достъп до цялото съдържание, моля, изключете блокирането на рекламите.

  Ако не знаете как, кликнете тук

“Ралица”– “от живота ненадломена - с несломено сърце”

Безплатни есета, реферати, доклади, анализи и всякакви теми свързани с литературата.
Константин Преславски, Черноризец Храбър, Паисий Хилендарски, Любен Каравелов, Добри Чинтулов, Добри Войников, Петко Р. Славейков, Христо Ботев, Иван Вазов, Алеко Константинов, Пенчо Славейков, П.К. Яворов, Димчо Дебелянов, Елин Пелин, Гео Милев, Никола Вапцаров, Христо Смирненски, Атанас Далчев, Йордан Йовков, Никола Фурнаджиев, Елисавета Багряна, Димитър Димов, Димитър Талев, Веселин Ханчев, Йордан Радичков, Николай Хайтов, Блага Димитрова, Христо Фотев, Борис Христов и Виктор Пасков
Нова тема Отговори
Потребителски аватар
Mozo
Skynet Cyber Unit
Skynet Cyber Unit
Мнения: 296658
Регистриран: пет юни 01, 2007 14:18
Репутация: 367972
Местоположение: Somewhere In Time

“Ралица”– “от живота ненадломена - с несломено сърце”

Мнение от Mozo »

“Ралица” – “от живота ненадломена -
с несломено сърце”


Поемата “Ралица” е една от най-значимите психологически творби в българската литература. В нея Пенчо Славейков разкрива образа на своята героиня, която пленява не само с физическата си красота, но и със своите морални добродетели: трудолюбие, достойнство, честност, чиста любов.
Новаторството на Пенчо Славейков е проявено още в самия избор на заглавие. То е лаконично, изразително и конкретизиращо. Поемата започва с поетичният разказ за най-хубавата мома в селото. Тя е една единствена, няма равна на себе си по красота. И все пак поетът намира сравнение за нея: "Като оназ вечерница в небето, / една бе в село Ралица девойка”. Момичето е като птичка ”гърлица” - хвърката, игрива и жизнерадостна. Тя е непосредствена, открита. Външният й вид е представен чрез народната песен. Всички в селото гадаят бъдещето на духовно обаятелната девойка: “блазе й с хубост, блазе, комуто на честта се падне”. Красотата на Ралица е неземна, но тъкмо нейната “изключителност” предизвиква беда. Тя е обобщен образ на българската жена през вековете, потвърждение на вечните, непреходни ценности в българския национален характер.
Тя е бедно момиче, "сиротно чедо", но не се стреми към богатство -омъжва се не за заможния Стоичко Влаха, а за бедния, но с добро сърце Иво. Житейската и философия е проста, но мъдра, народностна, основана на вярата, че щастието се гради на обичта между хората. 0т образа й струи човешка доброта и простосърдечност; героинята е естествена, с открит характер, с всички споделя радостта си и "всички тя посрещаше засмяна...”. Възлов момент в сюжетното развитие на поемата е срещата между Стоичко Влаха и Ралица на Бешбунар. Героинята отстоява правото си на личен избор в любовта, свободата си да обича, убеждението в типично народностен дух ,че любовта е единствена и неповторима:
-Пусни!.. .Сърцето силом се не взема.
Не е то пита ,то не се ломи!
Осъзнатото достойнство и готовността на Ралица да брани чувствата и щастието си разкриват извисения и духовен облик, нравствената и сила. Художественият образ на Стоичко поставя съвременни проблеми от морално –етично естество: за разума и чувствата, за любовта като взаимно отношение, за греха и възмездието.





Битовите семейни сцени в поемата носят внушението за съпружеската нежност и вярност на Ралица. По психологически път е предадена здравата връзка, единството между Ралица и Иво - неясният ек, докоснал сърцето на героинята като ехо от предсмъртния стон на съпруга й. Изключително е умението на Славейков да прониква в сложните душевни състояния на героите и да разкрива психологическите им изживявания. Тревогата на Ралица и свекърва и е предадена чрез външните изяви на вътрешното напрежение - мълчанието, бездействието край огнището, разменените лаконични реплики.
Страданието се утвърждава като изпитание за силата на човешкия дух, като критерий за морално-етична извисеност. Победата на Ралица, която остава "ненадломена -с несломено сърце" и запазва хубавата си усмивка, е тържество на човешката индивидуалност над живота, над съдбата.
Финалът на творбата е силен, с богато идейно-художествено внушение - удивителната сила на героинята да се бори с нещастието, жизненият и дух, стоицизма, нравствената и красота - типични черти за българката и за българския национален характер.
Мотивът за преодоляната болка е свързан с нравствения максимализъм на Ралица. Тя се отказва от любов, радост, младост, за да се отдаде на майчиното си чувство и на своята единствена обич. Поведението й е равностойно на човешки подвиг. Затова тя според Славейков е прекрасна, т.е. нравственият максимализъм за него е критерий за значимостта на човешката личност, за нейната красота.
Поемата “Ралица” е поема за обич и вярност отвъд гроба. Ралица - това е тъжният лик на млада и почернена жена, която черпи сила от любовта.
Прочетено: 3342 пъти
Изображение
Нова тема Отговори

  • Подобни теми
    Отговори
    Преглеждания
    Последно мнение

Върни се в “Литература”