Русенски Университет „Ангел Кънчев”
Катедра Бизнес и Мениджмънт
КУРСОВА ЗАДАЧА
На тема:
Състояние и перспективи на въздушния транспорт
По дисциплина: Стопанска инфраструктура
1. Въведение
Въздушният транспорт е сравнително нов за България. За негова рождена дата се счита 20.05.1947г., когато е открита първата въздушна линия София – Бургас. Въздушният транспорт се използва основно за превоз на пътници и бързо развалящи се продукти на дълги разстояния. Той е най-скъпият транспорт, защото поддържането и експлоатацията на техниката изисква големи капиталовложения и непрекъснато осъвременяване.
С откриването на първите вътрешни и външни ( София – Будапеща ) линии се създават предпоставки за бързото му развитие. През 1948г. е създадено българо – съветското авиационно дружество „ТАБСО”, което през 1954г. е преименувано и преобразувано в „БАЛКАН”. Днес, наред с авикомпания „БАЛКАН” съществуват и редица други превозвачи, като: „Еър ВИА”, „Хемус Еър” и др. Те поддържат вътрешните линии София – Бургас и София – Варна с обща дължина 1800 км. Външните линии на „БАЛКАН” до края на 1999г. са 152700 км.
В България функционират 13 граждански летищни комплекси ( София, Пловдив, Варна, Бургас, Русе, Горна Оряховица, Търговище, Силистра, Видин, Плевен, Хасково, Стара Загора и Ямбол ). С най-голямо значение са аерогарите в София, Пловдив, Варна и Бургас. Останалите аерогари се използват епизодично.
През последните 10 години драстично е съкратена и специализираната авиация ( санитарна, селскостопанска и др. ), поради липсата на средства за нейната експлоатация.
Основните проблеми пред въздушния транспорт са необходимостта от модернизация на летищните комплекси, подмяна на остарялата летателна техника и наземни съоръжения, поддържане на висока квалификация и трудова дисциплина, опознаването на природната среда и др.
Проблеми пред въздушния транспорт са също и:
- недостатъчен капацитет на летищната инфраструктура за приемането на по-големи и по-тежки самолети;
- недостатъчен капацитет на пътническите и товарни терминали;
- липса на генерален план за летище Варна, Горна Оряховица и Пловдив и обновен такъв за Бургас;
- нерегулярност и сезонност при използване капацитета на летища Варна и Бургас.
2. Състояние на изследваната тематика
Днес Република България разполага с Националната авиокомпания „Балкан”, с държавните авиокомпании „Хемус Еър” и „Хели Еър”, с 8 частни авиокомпании, разполагащи с въздушни средства, и с неустановен брой частни авиокомпании, неразполагащи с въздушни средства. Няма съмнение, че експлоатацията на въздушния транспорт в България се намира в дълбока криза, която може да доведе до катастрофални икономически последици не само за въздушния транспорт. Ето защо причините, развитието и начините за преодоляване на тази криза са обект на специализиран анализ.
Но България разполага с изключително важна предпоставка за развитие на въздушния транспорт – изградена мрежа от летища, които се нуждаят от минимални средства за поддържане. Във все по-интензифициращия се и либерализиран въздушен пазар в света те са реална гаранция за значителни приходи не само за съответните общини, които трябва да поемат по-голямата част от разходите за поддържане, но и за държавата.
България разполага с 5 международни летища:
- Враждебна / София / с дължина на пистата 2800 м. и товароносимост 144 тона;
- Аксаково / Варна / с дължина на пистата 2500 м. и товароносимост 179 тона;
- Крумово / Пловдив / с дължина на пистата 2500 м. и товароносимост 319 тона;
- Сарафово /Бургас / с дължина на пистата 3200 м. и товароносимост 379 тона;
- Горна Оряховица с дължина на пистата 2450 м. и товароносимост 110 тона;
Разполага също и с 5 вътрешни летища:
- Видин, с дължина на пистата 2100 м. и товароносимост 73 тона;
- Търговище, с дължина на пистата 2200 м. и товароносимост 98 тона;
- Русе, с дължина на пистата 2000 м. и товароносимост 18 тона;
- Силистра, с дължина на пистата 2500 м. и товароносимост 73 тона;
- Стара Загора, с дължина на пистата 2200 м. и товароносимост 68 тона;
Очевидно е, че състоянието на тези летища не съответства вече на потребностите на въздушния транспорт и на международните стандарти. Но също така е очевидно, че нито държавните институции, нито общините са осъзнали, че всъщност летищата могат с малко усилия да бъдат превърнати в „кокошката, която снася златни яйца”.
В областта на въздушния транспорт са поети следните по-важни ангажименти за изпълнение преди присъединяването на България към ЕС:
- Лиценз за авиационна дейност да се издава в съответствие с правилата на ЕС;
- Постепенно да се уеднаквят условията за достъп на въздушните превозвачи до пазара на въздушни услуги с тези в ЕС;
- Да се въведат същите условия за защита и грижа към потребителите (пътниците) като тези в ЕС;
- Постепенно да се приведат техническите изисквания и административни процедури в съответствие с тези в ЕС;
- Да се създаде независим орган за разследване на авиационни произшествия и инциденти в гражданската авиация.
Законът за гражданското въздухоплаване ( ЗГВ ), 1999г., създава регулаторната рамказа дейностите в сферата на въздушния транспорт. Впоследствие са приети над 30 нормативни акта, включително изменения и допълнения в ЗГВ, както и Наредба за
летищата и летищните поръчки. В ход е приемане на актове за нормативно прилагане на закона, създаване на конкуренция и постепенна пазарна либерализация. България
полага усилия за подобряване квалификацията на авиационната администрация, по-специално в гражданската авиация. Националният Авиопревозвач БГА Балкан беше обявен в ликвидация. Новият национален превозвач България Ер възстанови някои полети. Компанията се подготвя за приватизация.
Въпреки, че цената му е относително висока, въздушният транспорт става все по-широко разпространен, най-вече защото е бърз, стоката се нуждае от по-малко опаковане и вероятността тя да се загуби или повреди е по-малка. Въздушният транспорт спомага за подобряване на паричните потоци на фирмата – оборотните капитали, вложени в транспорт, са по-малко, тъй като плащанията се получават по-бързо. Изключително предимство на въздушният транспорт е неговата бързина, решаваща за чувствителни към времето стоки и неоценима за доставката на прясна, но скъпоструваща продукция в малки обеми. Независимо от това, въздушният транспорт на пресни плодове и зеленчуци все още представлява едва 1/2 % от общия международен превоз на такава продукция.
Въздушното карго се извършва от повечето пътнически полети и може да се резервира по същия начин, както пътнически самолетен билет. По-различни резервации трябва да се направят за необичайни товари, като ценни вещи, животни или на предмети с особена форма, на които трябва да се отдели специално внимание. Този вид транспорт е особено популярен за пренос на скъпоструващи храни и цветя, сезонни стоки или стоки от първа необходимост при спешни случаи и при определени стоки, които са с малко тегло и трябва да бъдат пренесени на дълги разстояния.
В областта на въздушния транспорт Република България разполага с пет действащи летища за обществено ползване, които по-горе споменахме вече, и 150 летателни площадки за нуждите на селскостопанската авиация. Неопериращи в момента са летищата Русе и Стара Загора ( самостоятелни търговски дружества ) и Търговище (вписано в капитала на летище Бургас). Всички международни летища са с по една писта за излитане и кацане, с възможност да обслужват самолети, а в Бургас са оборудвани със съвременни авионавигационни системи, позволяващи опериране в метеорологични условия САТ I ( Пловдив и Горна Оряховица ), а в София, Варна и Бургас – САТ II.
По-големи и важни летища са: „Летище София” ЕАД (летище София е най-голямото и най-добре оборудваното в страната ). През него минават 37% за 2005 г. от всички пътници, ползващи въздушен транспорт.”Летище Варна” ЕАД; „Летище Бургас ЕАД” „Летище Пловдив” ЕАД;”Летище Горна Оряховица” ЕАД; „Летище Русе” ЕООД; Летище Търговище; „Летище Стара Загора” ЕООД.
3. Перспективи на въздушния транспорт
През 2006 г. Европейският съюз подписа споразумение за създаване на общо европейско въздушно пространство с десет страни, седем от тях от Балканите. Населението на страните, влизащи в общото въздушно пространство, възлиза на 500 милиона души. Споразумението бе подписано в Залцбург от 25 министри на транспорта на страните от ЕС и ресорните министри от Босна и Херцеговина, България, Хърватия, Испания, Македония, Норвегия, Сърбия и Черна гора, Румъния и от прадставители на временната администрация на ООН в Косово, се посочва в съобщение на Европейската комисия.
Създаването на общото въздушно пространство ще даде нов тласък на икономическата и политическата интеграция на Европа, за която въздушният транспорт играе съществена роля. Споразумението ще отвори ново перспективи пред авиоиндустрията и ще предостави по-богат избор на пътниците. Проектът за създаване на общо европейско въздушно пространство се зародил още през 1996 г., когато на Европейската комисия е възложено да преговаря за синхронизиране на въздушния транспорт с десетте кандидатки на ЕС, както и с Испания и Норвегия. През 2002 г. преговорите са прекъснати, поради предстоящото членство на десетте страни. През 2004 г. , ЕС разреши мандата на преговорите, като включи в тях и балканските страни.
Сключеното споразумение предвижда балканските страни, Исландия и Норвегия да синхронизират националното си законодателство в областта на въздушния транспорт с европейските норми. Прилагането на общи норми ще позволи създаване на общ въздушен транспорт в Европа, основаващ се на цялостно отваряне на националните пазари. Само за 2001 г. въздушният трафик между ЕС и страните от Югоизточна Европа се е увеличил с 121 процента. В бъдеще се очаква в тази област да се регистрира годишен растеж от шест процента. Създаването на общо европейско въздушно пространство ще допринесе за икономическото развитие на балканския район.
В областта на въздушния транспорт са разработени:
- Национална програма за сигурност в гражданското въздухоплаване;
- Национална програма за контрол на качеството за постигане на сигурността в гражданското въздухоплаване;
- Национална програма за обучение по сигурността в гражданското въздухоплаване.
В заключение може да отбележим, че въпреки че за България въздушният транспорт е сравнително нов, то тя разполага с изключително важна предпоставка за неговото развитие, а именно изградената мрежа от летища, които са реална гаранция за бъдещи успехи в развитието на този вид транспорт и за генерирането на значителни приходи.
4. Изводи и препоръки
Използвана литература:
www.teenproblem.net
www.expert-bdd.com
www.bta.bg
www.frelectra.gr
www.omda.bg
www.infotourism.net
Списък на използваните съкращения:
- БГА – Българска авиокомпания;
- ЕС – Европейски съюз;
- ЗГВ – Закон за гражданското въздухоплаване;
- ЕАД – Еднолично акционерно дружество;
- ЕООД – Еднолично дружество с ограничена отговорност;
- ЕК – Европейска комисия
Прочетено: 2670 пъти
Здравейте! Вероятно използвате блокиращ рекламите софтуер. В това няма нищо нередно, много хора го правят. |
Но за да помогнете този сайт да съществува и за да имате достъп до цялото съдържание, моля, изключете блокирането на рекламите. |
Ако не знаете как, кликнете тук |
Състояние и перспективи на въздушния транспорт
-
- Глобална котка-идиотка
- Мнения: 29946
- Регистриран: пет ное 30, 2007 12:06
- Репутация: 58101
- пол: Жена
Състояние и перспективи на въздушния транспорт
Не ми казвай какво да правя... За да не ти кажа къде да идеш...!
Опознават ме само тези, на които позволя... за останалите съм просто това, което виждат!
Опознават ме само тези, на които позволя... за останалите съм просто това, което виждат!
-
- Подобни теми
- Отговори
- Преглеждания
- Последно мнение
-
-
Високоскоростната железница между Париж и Берлин конкурира въздушния транспорт
от Mozo » вт дек 17, 2024 12:18 » в Любопитни новиниВ понеделник беше пусната нова високоскоростна железопътна линия между Париж и Берлин - точно навреме за коледния сезон. Съвместните оператори SNCF и... - 2 Отговори
- 97 Преглеждания
-
Последно мнение от Mozo
ср дек 18, 2024 00:10
-
-
-
Мобилни технологии – съвременно състояние и възможности - смартфони
от Mozo » нед окт 27, 2024 02:17 » в Технически наукиВАРНЕНСКИ СВОБОДЕН УНИВЕРСИТЕТ „ЧЕРНОРИЗЕЦ ХРАБЪР”
ФАКУЛТЕТ`”МЕЖДУНАРОДНА ИКОНОМИКА И АДМИНИСТРАЦИЯ”
КАТЕДРА „ИНФОРМАТИКА”
А ТЕМА
Мобилни... - 0 Отговори
- 171 Преглеждания
-
Последно мнение от Mozo
нед окт 27, 2024 02:17
-
-
-
В тежко състояние са всички настанени в Пирогов след трагедията в РСМ
от Mozo » пон мар 17, 2025 12:27 » в Любопитни новини8 пациенти са приети в Пирогов от пострадалите при пожара в дискотека в Кочани в Република Северна Македония (РСМ). Това обясни на брифинг директорът... - 0 Отговори
- 35 Преглеждания
-
Последно мнение от Mozo
пон мар 17, 2025 12:27
-
-
-
До понеделник няма да има транспорт в София
от Mozo » пет май 16, 2025 12:14 » в Любопитни новиниДо понеделник София остава без градски транспорт, твърдят синдикалисти. Искането е 300 лева бруто на заплатата и са отхвърлили всички предложения на... - 0 Отговори
- 106 Преглеждания
-
Последно мнение от Mozo
пет май 16, 2025 12:14
-
-
-
Трима в тежко състояние след катастрофа на пътя Ловеч – Микре
от Mozo » пет сеп 20, 2024 13:03 » в Любопитни новиниТрима души са пострадали и са в тежко състояние след катастрофа на пътя Ловеч – Микре, в участъка Соколово – Изворче. Това съобщиха от Центъра за... - 0 Отговори
- 40 Преглеждания
-
Последно мнение от Mozo
пет сеп 20, 2024 13:03
-