Добре дошли! Регистрирането отнема няколко минути и е напълно безплатно, но ще ви даде повече възможности. Може да влезете направо с профила си от Фейсбук. Натиснете тук!

Паисий Хилендарски

Реферати, есета, доклади и всякакви документи свързани с историята.

Модератор: Модератори

Паисий Хилендарски

Мнениеот Mozo на Вто Юни 17, 2008 17:39

Паисий Хилендарски

В началния период от формирането на българската нация духовенството се явява неин лидер. Духовниците са най-грамотните и образовани хора по това време. Те са тези, които прекарват сред книгите пазещи спомена за велики царе и мъдри книжовници. Именно те започват да разбират християнската си мисия по-широко- като служене на народа. Типичен представител на това поколение духовници е Паисий Хилендарски. Оскъдните документални свидетелства предизвикват разгорещени дискусии сред историците. Един от споровете е сварзан с родното му място. Самият Паисий споменава, че е роден в Самоковска енархия. За негово родно място претендират няколко селища- Банско, Самоков,
Диес се приема, че е роден в Банско през 1722г., тъй като тук се е намирала бащината къща на двамата му братя Лаврентий и хаджи Вълчо. Лаврентий, чието светско име е Лазар става монах, а по-късно и игумен на Хилендарския манстир. Паисий, светското име на когото е Петко или Пенко през 1745г. на 23 годи6на възраст се заможва в същата обител. В тази епоха Атонските манастири се оформят като един от първите центрове на Балканското просвещение. Още през 1752г. в манастира Ватопед (тясно свързан с българската история и култура) е открита Академията на един от първите големи гръцки хуманисти и просветители Евгениос Вулгарие. Именно тази академия разпространява просветителските идеи не само в границите на Атон, но далеч извън него.
Благодарение на качествата си Паисий бързо израства в монашеската йерархия- той е йеромонах и проигумен. Дълго време изпълнява и задълйенията си на таксидиот. Пътувайки из югозападните български земи той се среща и общува с много хора. Документирани са пътуванията му след 1762г. в Самоковско, Котелско , Асеновградско. Запис в една от хилендарските кондики дава основание да се приеме, че умира през 1773г. в Амбелино.
Различни са обясненията на историците за мотивите на ПАисий да напише История славянобългарска. Според едни той е повлиян от сръбския представител Йоан Раич. Други смятат, че трудът му е резултат от дългогодишните спорове сред атонските монаси за качествата на отделните народи и за тяхното минало. Трета група историци свързват появата на “Историята” с все по-голямата потребност у българина да опознае своята история.
За написването на своя труд Хилендарския монах използва домашни и чужди извори. От самия Паисий научаваме, че домашните извори той търси и намира в редица църкви и манастири в Атон и земите на Македония. Това са поменици, летописни бележки, царски грамоти, жития на светци: Света Петка Търновска, на Св. Иван Рилски, Таврил Лесковски, Иларион Мъчленскии др. Ползва и известните жития и легенди свързани с дейността на Св. Св. Кирил и Методий и техните ученици.
В структурно отношение “ История славяносбългарска “ се състои от 10 части. Два предговора, седем глави и едно послесловие (заключение). Първото предисловие “ Ползата от историята “ Паисий заимства дословно от съчинението на Цезар Бароний. В него обяснява значенито и полята на историята за народите т. е. Ползата от изучаването й. Вторият предговор е пламенен призив за национално пробуждане и борба срещу гъркоманията и невежеството. Тук Паисий излага бегли биографични данни за себе си.
Изложението под заглавие “ Историческо събрание за българския народ “ обхваща седемте глави посветени на историята на българската държава, култура и църква.
По език и стил “ Историята...” не се различава от средновековните хроники. Началото на изложението започва библейския поток. Така Паисий иска да внуши на читателите и слушателите идеята за древния произход на българите и че те са коренното население на земите, които обитават.
В първите пет глави е изложена политехни4еската история на българската средновековна държава и на сръбската държава. Петата галва е съкратено обобщение на по-великите дела и подвизи само на българските владетели. Целта е да се покаже равнопоставеността на българите с другите народи и дори превъзходството им над съседите.
Шестата глава е озаглавена “ За славянските учители “ – Тя е посветена на славянските първоучители Кирил и Методий и учениците им.
Седма глава включва списък на българските патриарси и светци, включително до началото на 18 век. Така потвърждава връзката между средновековието и своето време. В послеслова отново припомня мотивите за написване и историята на създаване на съчинението.
Тази малка книжка е първият достъпен български разказ за българската история. Паисий възстановява изгубената връзка на българите с историята им. Книгата е едно послание към народа за реабилитиране и грижа за българското. Просвещенското мислене на Паисий се проявява във водещия за цялото съчинение мотив “ Чети, за да знаеш “. Българите трябва да знаят своята история. Просвещенското мислене се проявява и в отношението към говоримия език, но минават 50 години, докато говоримия език намери място в една от най-важните области на обществения живот- образованието.
В духа на просвещенските идеи Хилендарския монах мисли и за реформиране на църковните институции на национален принцип и във връзка с културните потребности на обществото.
История славянобългарска има програмен характер, защото помага на българите да осмислят своята другост. Българите имат своя история и култура и свое място сред народите на света.
Сигнатура:
ИзображениеИзображение
Аватар
Mozo
Lame forum support
Lame forum support
Репутация: 7139
Mozo изгражда репутацияMozo изгражда репутацияMozo изгражда репутацияMozo изгражда репутацияMozo изгражда репутацияMozo изгражда репутацияMozo изгражда репутацияMozo изгражда репутацияMozo изгражда репутацияMozo изгражда репутацияMozo изгражда репутацияMozo изгражда репутацияMozo изгражда репутацияMozo изгражда репутацияMozo изгражда репутацияMozo изгражда репутацияMozo изгражда репутацияMozo изгражда репутацияMozo изгражда репутацияMozo изгражда репутация
 
Мнения: 144197
Регистриран: 01 Юни 2007
Наличност: 1,302,199.10
Банка: 5,487,936.26
Местоположение: Somewhere In Time
Най-високи резултати: 43
Статистика на победите: 0





Назад към История

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: Magpie [Crawler] и 1 госта