Здравейте! Вероятно използвате блокиращ рекламите софтуер. В това няма нищо нередно, много хора го правят.

     Но за да помогнете този сайт да съществува и за да имате достъп до цялото съдържание, моля, изключете блокирането на рекламите.

  Ако не знаете как, кликнете тук

Защо пътят на бунтовника е “страшен, но славен”? "На прощава

Безплатни есета, реферати, доклади, анализи и всякакви теми свързани с литературата.
Константин Преславски, Черноризец Храбър, Паисий Хилендарски, Любен Каравелов, Добри Чинтулов, Добри Войников, Петко Р. Славейков, Христо Ботев, Иван Вазов, Алеко Константинов, Пенчо Славейков, П.К. Яворов, Димчо Дебелянов, Елин Пелин, Гео Милев, Никола Вапцаров, Христо Смирненски, Атанас Далчев, Йордан Йовков, Никола Фурнаджиев, Елисавета Багряна, Димитър Димов, Димитър Талев, Веселин Ханчев, Йордан Радичков, Николай Хайтов, Блага Димитрова, Христо Фотев, Борис Христов и Виктор Пасков
Нова тема Отговори
Потребителски аватар
akon
Почетен член
Почетен член
Мнения: 1953
Регистриран: вт дек 18, 2007 19:57
Репутация: 140
пол: Мъж

Защо пътят на бунтовника е “страшен, но славен”? "На прощава

Мнение от akon »

Поезията на Ботев е символ на българския юнашки дух. Не е случаен фактът, че централен образ в нея е борецът за свобода, съчетал в себе си възвишена нравственост и готовност за саможертва.
Пътят на борбата е страшен. Това е път на риска, на страданието и може би на смъртта в името на най-великия човешки идеал – свободата. Но този път е и славен, защото води към всенародна любов и признателност, към безсмъртие. В своята молитвена изповед, синът-бунтовник разяснява пред майката основните мотиви, тласнали го да вземе такова съдбоносно решение, а именно – това че е син на майка “юнашка”, потомък на непокорни деди, закърмен от люлката с обич към род и родина и изпълнен с безгранична омраза към поробителите.
Двигателите на поведението на лирическия герой са двете основни чувства – любов и омраза. Неговата пламенна душа е обсебена от свещен гняв и непримиримост с робството – най-важния мотив за избора на бунтовника. В жилите му тече буйна кръв, а в гърдите му тупти юнашко сърце, което не може да търпи своеволията на тираните:
“но кажи какво да правя
кат си ма, майко, родила
с сърце мъжко, юнашко
та сърце,майко, не трае
да гледа турчин, че бесней
над бащино ми огнище”
Макар и бегло нарисувана картината на робството е достатъчно показателна. Сред използваните от поета форми с особена изразителност се откроява глаголът “бесней”, внушаващ ярка представа за произвола и жестокостта на поробителите. С особена сила звучат думите “черни чернеят”, които допълват представата за робската участ на българския народ, за мъката на близките на бунтовника. Именно с тази робска съдба младия, юначен българин не може да се примири и затова посвещава живота си на свободата. Изборът е направен и той е готов да се хвърли в битката, да загине в нея, опиянен от светлите си идеали. Непреклонен, непоколебим е героят:
“Аз вече пушка нарамих
и на глас тичам народен
срещу врагът си безверни”
Направения категоричен избор е осмислен и осъзнат от лирическия герой. В този смисъл той е доброволен, направен в името на всеотдайната му любов към род и родина, които красноречиво са обобщени с думите “бащино ми огнище”. Борецът доброволно е напуснал родния дом, защото е прозрял, че робството безмилостно унищожава всички ценности и животът няма стойност. В страданията на своите близки той осъзнава жестоката участ на народа си и чувства необходимостта да слее личната си съдба с народната.
“Там аз за мило, за драго,
за теб, за баща, за братя –
за него ща са залова,
пък... каквото сабя покаже
и честта,майко, юнашка!”
За да бъде извоювана мечтаната свобода, заради бедния страдащ народ, бунтовникът е избрал страшния, но славен път на борбата. Времето повелява той да забрави личното щастие в името на общонародното, да замени топлината на бащиния дом и тихата усмивка на либето с рискования път на бореца за “правда и за свобода” народна. В този смисъл мотивът за родното бащино огнище излиза от тесните рамки на родния дом и прераства в мотив за всеобща свобода.
Бунтовникът приема участието си в борбата като дълг, убеден, че пада в битка за свято и достойно дело. За него саможертвата е неизбежно условие за постигане на жадуваната цел - освобождението. Защото избраният път към свободата минава през смъртта. В този смисъл пътят е страшен, но този път е и славен, защото саможертвата води до безсмъртие в паметта на потомците. Слава откриваме в песента юнашка запята от народа, която възвеличава подвига и го предава като свещен завет на бъдещите поколения.
“ти излез,майко,послушай
със мойте братя невръстни
моята песен юнашка
защо и как съм загинал
и какви думи издумал
пред смъртта и пред дружина.....”
Именно мисълта за тази песен-предание дава сили и увереност на бунтовника, че е избрал верния път. Защото докато има робство ще се раждат и юнаци, които да поемат страшния път на борбата, докато поробителите газят родната земя ще има борци, които да развяват знамето с надпис: “Свобода или смърт юнашка”.
“ и дето срещнат душманин,
с куршум да го поздравят,
а пък със сабя помилват...”
Поетът вярва, че ако загине в боя заветите му ще останат живи и делото ще бъде продължено. Тази вяра и дълбоко убеждение са залегнали в думите:
“ и те като брата си ще станат -
силно да любят и мразят...”
В този смисъл героичната смърт не може да бъде окончателна. Тя носи в себе си началото на духовното безсмъртие и затова пътят на бореца е “страшен , но славен”. В края на Ботевата творба се разкрива дълбокия смисъл и същинския мотив на безкористната саможертва – смърт в името на народната свобода и независимост. За бунтовника, дал и най-свидното за човека – живота си, няма по-ценна награда от признанието на народа.
“Но... стига ми тая награда –
да каже нявга народът:
умря сиромах за правда,
за правда и за свобода..”
Стихотворението “На прощаване” ни потапя в свят на силни чувства – превърнали се в основни мотиви за избора на бунтовника. В творбата се преплитат любов и омраза, драматизъм и трагизъм, радост и оптимизъм. И в това единство на страшното и героичното откриваме смисъла на човешката саможертва, смисъла на антитезата “Пътят е страшен, но славен”.
Прочетено: 8190 пъти
Нова тема Отговори

  • Подобни теми
    Отговори
    Преглеждания
    Последно мнение

Върни се в “Литература”