Пазарът на бира в България

Реферати, есета, доклади и всякакви документи свързани с икономика, финанси, счетоводство, маркетинг.

Модератор: Модератори

Потребителски аватар
Mozo
Skynet Cyber Unit
Skynet Cyber Unit
Мнения: 174329
Регистриран: пет юни 01, 2007 14:18
Местоположение: Somewhere In Time

Пазарът на бира в България

Мнениеот Mozo » ср окт 28, 2009 20:10

Оценете характера на пазара на бира в България
Развитието на пазара на бира в България се оказа твърде динамично през последните години. Експертите отчитат, че видимо е променена културата на пиене на българина. Той започна да предпочита и да консумира бира пред твърдия алкохол, нещо повече, бирата се превърна едва ли не в национална напитка и то в страна с винарски традиции като България. Няколко са основните причини за тези драстични промени:
навлизането на българския пазар на няколко големи чуждестранни фирми с традиции и опит в производството на бира,оттам породилата се силна конкуренция между тях,което принуди фирмите да включат в действие пълния си арсенал от висококвалифицирани мениджъри за разработване на печеливши стратегии за завземане на нови територии и за запазване на стари такива. Тези причини доведоха като следствена връзка все по-нарастващото търсене на този продукт в България, свързано с все по-богатото предлагане на асортимент и качество.
У нас има 13 пивоварни завода.На българския пазар се установиха като собственици и производители трите най-големи европейски пивоварни фирми- 1.„Интербрю”-Белгия:обединява заводите „Каменица” АД, „Плевенско пиво” АД, „Бургаско пиво” АД и „Хасково” АД.През 2004г. „Интербрю” се обедини с бразилската „Амбев” и се преобрази в „Инбев”-най-голямата пивоварна в света, притежаваща 14% от световния пазарен дял.;2.”Хайнекен”-Холандия:включва „Загорка” АД и „Ариана” АД, и 3.”Калсберг”-Дания: през 2002г. пивоварната група „Калсберг” става мажоритарен собственик на заводите „Шуменско пиво” АД и „Пиринско пиво” АД.
Други играчи на пазара на бира са:”Болярка ВТ”, чийто собственик от 1997г. е Мел инвест-холдинг”АД.; през 2002г.”Варненско пиво” АД изкупи „Леденика” АД и се оформи нова българска пивоварна структура, собственост на „ММ холдинг”; ”Ломско пиво” АД; „Пивоварна-София” АД; „Агрима” АД, „Тримекс сервиз” АД.
Един факт за сравнение:Преди 20 години в България се произвеждаха 2 вида пиво-обикновено и специално/Днес у нас се произвеждат над 50 асортимента светла и тъмна бира.
От изложеното дотук става ясно, че за дефицит вече не може да се говори и че вкуса дори и на най-претенциозните любители на пенливото питие може да бъде задоволен.
Факт е,че биреният пазар расте непрекъснато от 1997г. насам.Общо за деветмесечието на тази година, членовете на съюза на пивоварите в България са продали с 1.7% повече от същия период на миналата година.На първо място застава „Каменица”АД, след нея „Загорка” АД, на трето място-„Карлсберг България”, следвана от „Болярка ВТ”, „Ломско пиво” АД и „Агрима” АД. До август 2005г. е отчетен ръст в потреблението в размер на 2.58% в сравнение със същия период на миналата година.Основната причина за това е гъвкавата ценова политика и пускането на няколко нови марки на пазара.Последното е само един от основните инструменти на неценовата конкуренция,характерна за този вид пазар.Наред с новата асортиментна политика, производителите наблягат на разнообразие на опаковки и дизайн, въвеждане на фирмен амбалаж, съвременно високопроизводително оборудване, непрекъснати инвестиции в нови технологични решения.Примери в това отношение:
за асортимент:
-за 2005г. –„Каменица” АД пусна уникална технология за производство на малцова, нефилтрирана бира-Каменица Бяло;
-Пивоварна „Болярка” започва лицензирано производство на „Калтенберг пилз”-първата баварска бира у нас;
-„Карлсберг България” в стремежа си да съчетае традиции и иновация,създаде и пусна на пазара уникално по рода си у нас-„Шуменско червено” и мн. други.
за разнообразие на опаковки и дизайн:
-„Леденика” и „Варненско пиво” пуснаха на пазара революционна бутилка-малка,пластмасова.Даже се твърди, че пивото в тази бутилка е с по-голяма трайност и свежест, тъй като се пастьоризира по специална технология.
-през 2003г. от „Загорка” АД твърдят, че дори и опаковките, използвани от тях се лансират като лукс спрямо въведената от „Каменица” пластмасова бутилка от 1.5 литра. Жестоката конкуренция между фирмите-производителки на бира и стремежа към завземане на нови територии накараха „Загорка” да преразгледа своето виждане-през тази година бе пусната нова поточна линия за РЕТ бутилки(за „Ариана” и „Загорка Магнум”) с голям капацитет. ”Новата РЕТ линия има стратегическо значение за „Загорка”, тъй като търсенето на бира в пластмасова опаковка непрекъснато нараства.Рет сегментът има 36% дял от целия пазар и е 50 на сто от пазара за домашна консумация”-коментира Николай Добрев, производствен мениджър в завода.
Качеството на пивото е вече номер едно на пазара.Тук се намесват произхода и качеството на суровините,технологичната обработка,поддържането на качеството на производство и др.Относно суровините например „Каменица” използва чужд сорт хмел,докато „Загорка” само български.Други примери в областта на качеството:
-През 1997г. „Загорка” е първата пивоварна в България, Централна и Източна Европа, чиято система за управление и контрол получава сертификат за качество по стандарта ISO-ISO 9002;
-„Болярка ВТ” АД притежава ISO 9001:2000 и др.
Годишната консумация на бира у нас непрекъснато расте(2002г.-51л. на човек, 2003г. -55л., 2004-61л.).Нетрадиционната консумация на бира през зимата (предимно на тъмно пиво) също нараства.Забелязва се предпочитание сред младото поколение на бира пред концентриран алкохол. Постепенно бирата се превръща в модно питие.Несъмнено до всичко това води едно от най-мощните оръжия на фирмите-производителки, а именно –РЕКЛАМАТА.Именно в тази насока те проявяват най-голямо творчество и тук влагат най-много пари. Според някои данни например до март 2004г. производителите на високоалкохолни напитки и бира са инвестирали в преса и телевизии ок. 6.5 млн. лева, а за същия период на 2003г.-5.9 млн. лева.
Ето и някои примери за реклами и рекламни стратегии:
-„Леденика” разиграва най-големите бирени награди през лятото на 2003г.(Мерцедес S-класа);
-„Ариана” е първата българска марка, която е снимала реклама с участието на попфолк звезда.Марката „Ариана” се лансира за най-масовата бира в България-съответно стратегията е да се използва най-популярната музика в България.Явно стратегията е била печеливша,защото според изследване на „ Алфа рисърч”, рекламата на „Ариана” е на първо място сред 20-те най-запомнени реклами.
-Друг вид рекламна стратегия е използването на популярни лица от шоу-бизнеса.Такава е стратегията на „Шуменско”, които свързват името на своята марка с известни личности като Слави Трифонов,Кръстьо Лафазанов.
-Друга твърде популярна стратегия е свързването на продукта със спорта(футбол, тенис, Формула 1 и др.)-за радост на всички фенове!

Като се говори за реклама, неминуемо става въпрос за непозволените средства в тази област,които превръщат конкуренцията в нелоялна.В този смисъл в България се прилага закона за защита на конкуренцията.Често фирмите-производителки на бира биват глобявани при несъблюдаване на този закон от Комисията за защита на конкуренцията(напр. „Загорка” АД-през 2003г. на обща стойност 365 хил. лв, през 2004г.-„Леденика и ММ” АД-с 75 хил. лв.).По-често обаче реализираните печалби са по-големи от глобите, което мотивира фирмите да продължават тази паразитна практика;
През последните 3 години бе заета една празна ниша във връзка с рекламата на бира.Този продукт вече си има специализирано издание-сп.”Халба”-което непрестанно обновява информацията от света на бирата.
По повод ценовите способи за конкуренция, най-допустимия вариант е този на скрито или явно съглашателство между фирмите-производителки за поддържане на отнсително по-високи цени.
Интересен факт, свързан с нарастващото потребление на бира е появата на заведения, за които е характерна консумацията на бира-т.нар. „пъбове”.Това, което се запазва като тенденция в потреблението у нас е предпочитанието на „нашенските” марки бира пред „чуждите”.Може би причината е в цената, може би в отличното качество и атрактивност на българските марки.За всеки причината е различна.
Като цяло пазара на бира в България се оформи като типичен олигополен пазар, за който са характерни:
а/няколко големи фирми на пазара, б/предимно неценова конкуренция (което не изключва ценовата), в/скрити или явни договорености м/у заинтересованите фирми за поддържане на относително високи цени.
Отчитайки всички тези специфики на пазара на бира в България, може да се допусне, че съществени промени в пазарните дялове на фирмите няма да настъпят.Това е един адекватно разиващ се конкурентен пазар.С цел оцеляване могат да се наблюдават сливания на по-малки фирми, производителки на бира, което не е задължително да доведе до промяна на техните пазарни дялове.


ИзображениеИзображение


Върни се в “Икономика”

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: zafirat и 1 гост